سه دروغ رایزن فرهنگی ایران در مورد روزنامه‌ی اطلاعات روز

رحمت‌الله ارشاد
رضا ملکی عبدل‌آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل در گزارشی که از وضعیت رسانه‌های افغانستان برای خبرگزاری مهر تهیه کرده، سه دروغ در مورد روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته است.
در بخشی از این گزارش که جمعه 11 حوت در خبرگزاری مهر منتشر شده، آمده است: «در کنار روزنامه‌ی هشت صبح باید به روزنامه‌ی اطلاعات روز اشاره کرد که با حمایت مستقیم سفارت امریکا چاپ می‌شود و از جهت حرفه‌یی، روزنامه‌یی قابل قبول است و بیشترین حجم گزارش‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص می‌دهد. این روزنامه توسط جوانانی اداره می‌شود که بیشترشان در ایران تحصیل کرده‌اند و شناخت خوبی از مناسبات درونی جمهوری اسلامی ایران دارند.»
در این پاراگراف رایزن جمهوری اسلامی ایران سه دروغ بزرگ گفته است.
دروغ اول: اطلاعات روز به حمایت مستقیم سفارت امریکا چاپ می‌شود
روزنامه‌ی اطلاعات روز از جنوری 2012 منتشر شده است. این روزنامه تا هفتمین سال کاری‌اش با هیچ سفارت‌خانه‌یی در افغانستان دادوستد مالی ندارد. اطلاعات روز از سفارت‌خانه‌ها در جریان این هفت سال وجه اشتراک و در مواردی پول نشر آگهی دریافت کرده است. این سخن که اطلاعات روز با حمایت مستقیم مالی سفارت امریکا منتشر می‌شود، دروغ محض و بلاهت عریان آقای عبدل‌آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل را نشان می‌دهد. اطلاعات روز می‌داند که سفارت‌خانههای متعددی در کابل از رسانه‌ها حمایت می‌کنند و از جمله حمایت مالی، اما اطلاعات روز در هفت سال گذشته شامل فهرست دریافت‌کنندگان کمک از سفارت‌خانه‌ها نبوده است. رایزن فرهنگی ایران با دروغ‌گویی آشکارش در پی آن است که با تهدیدنمایی رسانه‌های آزاد، حوزه‌ی اختیارات مالی رایزنی را افزایش دهد و پول‌های بی‌حساب‌وکتاب بیشتری به آدرس رایزنی جمع کند تا سپس بخشی از آن را به رسانه‌های ایدئولوژیک و آدرس‌ها و نهادهای تابع آقای رایزن توزیع کند و آتش نفاق مذهبی و قومی را در افغانستان شعله‌ور سازد. اگر چنین نباشد، وای به حال جمهوری اسلامی که گزارش یک مقام ارشد و رسمی‌اش تا این‌حد بی‌بنیه و غلط است. آقای رایزن به خیال این‌که گزارش رسمی اطلاعاتی و تحلیلی برای جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده، در حقیقت همان تبلیغات ایدئولوژیک و بی‌بنیه‌یی را از یک مقام رسمی پخش کرده که فیلم «مارمولک» برای ابد پاسخ شایسته‌یی برای آن دارد.
دروغ دوم: اطلاعات روز بیشترین حجم گزارش‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است
اطلاعات روز رسانه‌یی مستقل است؛ منتقد و حرفه‌یی. در هفت سال گذشته، اطلاعات روز بر سیاست‌های غیرانسانی و خلاف قواعد بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین افغان مقیم آن کشور، مطالب متعددی منتشر کرده است. در کنار این، اطلاعات روز از مداخله‌ی عریان سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران و ساختارهای اطلاعاتی و سیاسی آن در امور داخلی افغانستان، گزارش، خبر و تحلیل نوشته و بی‌طرفانه پیامدهای این مداخله را تفسیر و تحلیل کرده و بازتاب داده است. از این جهت، اطلاعات روز یکی از رسانه‌هایی است که بر خلاف توقع جمهوری اسلامی، بر رفتارهای غیرانسانی در قبال مهاجرین، مداخله‌های منفی در امور داخلی و آقاپنداری ولایت فقیه و مقامات و اسامی در ذیل این فهرست طبقاتی، سکوت نکرده و به‌عنوان رسانه‌یی مستقل و حرفه‌یی، مرحله به مرحله این مداخله‌ها و رفتارها را نقد کرده است. این مسوولیت روزنامه‌هاست. اطلاعات روز به‌عنوان مسوولیت رسانه‌یی در کنار اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه، در قبال حفاظت از حقوق شهروندان افغانستان و جهانی باکرامت انسانی بیشتر، احساس مسوولیت می‌کند و تخطی از اصول انسانی و نقض حقوق شهروندان افغانستان توسط هر دولتی یا فردی را پوشش و بازتاب می‌دهد. براساس این مسووولیت است که اطلاعات روز یادداشت‌های بیشتری در مورد مداخله‌های پاکستان منتشر کرده و نقدهای فراوانی بر کاستی‌های دولت افغانستان داشته است.
اما کم نیست رسانه‌های مستقلی در افغانستان که بیشتر و بهتر از اطلاعات روز مداخله‌ها و رفتارهای غیرانسانی دولت ایران را بازتاب داده و نقد کرده‌اند. بنابراین، این دروغ دیگری است که آقای رایزن گفته است.
دروغ سوم: اطلاعات روز توسط جوانانی اداره می‌شود که بیشتر‌شان در ایران تحصیل کرده‌اند
آقای رایزن در یک پارگراف کوتاه در سومین دروغ بزرگش می‌گوید که اطلاعات روز توسط جوانانی اداره می‌شود که بیشترشان در ایران تحصیل کرده‌اند. واقعیت اما این است که هیچ‌یک از کارمندان اطلاعات روز در ایران تحصیل نکرده و به استثنای یکی از گزارشگران اطلاعات روز که دوران طفولیت را در ایران مهاجر بوده، بقیه‌ی همکاران اطلاعات روز تا هنوز هیچ سفر رسمی یا غیررسمی هم به ایران نداشته است. تمامی کارمندان اطلاعات روز تحصیلات‌شان را در دانشگاه‌های افغانستان تکمیل کرده و رایزن فرهنگی ایران سومین دروغ را در مورد مکان تحصیل کارمندان اطلاعات روز گفته است.