رییس‌جمهور: دروازه‌ی صلح به‌روی عاملان‌ حمله‌ی اخیر در کابل بسته است

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که دروازه‌ی صلح به‌روی عاملان حمله‌ی تروریستی اخیر در کابل بسته است.
آقای غنی دیروز (شنبه، 14 دلو) در نشست سالانه‌ی شورای عالی صلح تأکید کرد که پیش‌برد روند صلح نیازمند یک نقشه‌ی راه واضح و روشن است که شورای عالی صلح باید قبل از برگزاری دومین نشست پروسه‌ی کابل، آن را تهیه کند. دومین نشست پروسه‌ی کابل 24 روز بعد در کابل برگزار خواهد شد.
رییس‌جمهور افزود که در شرایط فعلی پیش‌برد پروسه‌ی صلح نیاز به روش مبتنی بر «عقلانیت و فکر منسجم» دارد که به گفته‌ی او، با احساسات حکومت به هدف نمی‌رسد.
آقای غنی بر پیش‌برد جنگ و صلح تأکید کرد و گفت که جنگ به‌خاطر کسانی که صلح را نمی‌پذیرند و صلح برای این‌که خواست‌ همه‌ی مردم افغانستان است.
رییس‌جمور افزود زمانی‌که دولت بتواند مسوولیت کلیدی‌اش را انجام بدهد و بخش‌‌های خصوصی بتوانند به‌صورت درازمدت و میان‌مدت سرمایه‌گذاری کنند، آن زمان فضا، فضای صلح است.
غنی بیان داشت: «نارسایی‌ها مانع صلح پایدار است. آیا در محکمه جای عدالت است یا جای فساد، آیا مأمور دولت مسوول است یا خود مختار؟ آیا صلح پایدار زمانی به‌میان می‌آید که 60درصد مردم ما گرسنه باشند؟»
آقای غنی گفت که حکومت افغانستان و شورای عالی صلح باید وضعیت فعلی جنگ را«درست تحلیل» کند که عوامل و هزینه‌ی جنگ چیست و سپس موانع فراراه صلح را بردارند.
رییس‌جمهور با اشاره به حمله‌ی خونینی که هفته‌ی گذشته در چهارراهی صدارت کابل رخ داد، گفت که دروازه‌ی صلح به‌روی کسانی که مسوول این فاجعه هستند، بسته شده است: «تفکیک میان کسانی که صلح را می‌پذیرند و کسانی که صلح را رد می‌کنند… دلیلی که من امروز خدمت ‌ان آمدم این است که بعد از هفته‌ی گذشته این کار آسان شده است، پیش از آن همیشه گفتیم که تفکیک را تاریخ می‌کنند، اما اکنون کسانی که مسوول این فاجعه‌اند، دروازه‌ی صلح به‌روی‌شان بسته است.»
او گفت که شدت حمله‌ی اخیر در کابل به‌دلیل «ناکامی دولت» نه، بلکه به‌خاطر«پیروز شدن» پروسه‌ی صلح بوده است.
حمله‌یی که در چهارراهی صدارت با استفاده از یک امبولانس صورت گرفت 340 کشته و زخمی برجای گذاشت.
آقای غنی به گروه‌های هراس‌افگن هشدار داد که پس از این اراده‌ی حکومت برای نابودی کامل این گروه‌ها مستحکم‌تر شده است: «این‌ها (گروه‌های تروریستی) عزم و اراده‌ی ما را برای نابودی کامل‌شان شاهد خواهند بود. یقین داشته باشند که در هر سوراخ بروند از سوراخ می‌کشیم.»
رییس‌جمهور تأکید کرد که 24 روز بعد دومین نشست پروسه‌ی کابل در پایتخت کشور برگزار می‌شود و در این نشست حکومت و مردم افغانستان باید اجماع سرتاسری روی به‌میان آمدن صلح داشته باشند. او افزود: «در کنفرانس کابل و بعد از آن من می‌خواهم با وضاحت همرای جامعه‌ی بین‌المللی بحث داشته باشم که مسوولیت دنیا و مسوولیت کشورهایی که از آن‌ها آمده‌اند، در مقابل این‌ها چیست. این‌ها راه‌حل سیاسی همراه ما ندارند.»
آقای غنی بر ایجاد فضای اعتماد میان مردم افغانستان نیز تأکید ورزید و گفت که برای آوردن صلح پایدار باید فضای اعتماد وجود داشته باشد.
آقای غنی هرچند نامی از کشور یا گروهی نبرد اما بیان داشت که ایجاد صلح «فرهنگ ملی» مردم افغانستان است و در این زمینه کس دیگری این موضوع را به این‌ها «درس» ندهند.
وی افزود که پروسه‌ی صلح سه مرحله دارد که در دو مرحله‌ی آن باید بین‌الافغانی باشد: «صلح سه مرحله دارد، مرحله‌ی آمادگی مذاکرات، مرحله‌ی عملی مذاکرات و مرحله‌ی تثبیت و ضمانت پیمان صلح. مراحل اول و دوم باید کاملاً بین‌الافغانی باشد. در این مراحل متحدین ما باخبر باشند، اما دخیل نباشند. اما در مرحله‌ی سوم که شاهد نیاز است باید جامعه‌ی جهانی دخیل در مذاکره‌ی صلح شوند. به جامعه‌ی جهانی گفته‌ام که به مناسبات بین‌الافغانی باید احترام شود.»
رییس‌جمهور جنگ افغانستان را جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت که در ولایت هلمند جنگ مشخصاً روی مسأله‌ی «تریاک» جریان دارد.
او افزود که جنگ در افغانستان براساس دو اصل و مفکوره جریان دارد که اول افغانستان به میدان بین‌المللی دهشت‌افگنی مبدل شود و مساله‌ی دوم نهادهای بین‌المللی جرمی از آن سود می‌برند.
آقای غنی به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری نیز اشاره کرد و گفت که با برگزاری انتخابات «میدان جنگ به میدان سیاست» مبدل می‌شود.
از سویی هم‌ محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در این نشست گفت که تنها از بستری صلح پایدار به‌میان خواهد آمد که همه‌ی مردم در آن سهیم باشند.
آقای خلیلی افزود که یکی از عواملی که مردم به‌سوی طالب رو می‌آورند نارسایی‌های موجود در بدنه‌ی حکومت افغانستان است.
او گفت: «پس از سفرم به مارجه‌ی هلمند متوجه شدم که یکی از عواملی که مردم به‌سوی طالب رو می‌آورند، نارسایی‌های اداره‌های حکومت افغانستان است. اصلاحات در اداره‌ها یک برگ برنده است که هر نوع سربازگیری مخالفین را کاهش می‌دهد. نبود اصلاحات در اداره‌های حکومتی زمینه‌ی رشد و گسترش سربازگیری آن‌ها را فراهم می‌کند.»
وی افزود که مذاکرات رسمی با گروه‌های مخالف مسلح هنوز شروع نشده و شورای عالی صلح مصمم به پیش‌برد این روند است.
آقای خلیلی بیان داشت که شورای عالی صلح آماده‌ی آغاز مذاکرات با طرف‌های مسلح مخالف دولت که صلح پذیر هستند، است.