رییس‌جمهور: با طالبانی که حملات تروریستی را تقبیح نمی‌کنند مذاکره نمی‌کنیم

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در تماس تلفونی با مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا گفته طالبانی که حملات تروریستی اخیر را تقبیح نمی‌کنند، تروریست اند و دولت افغانستان با آنان مذاکره نمی‌کند.
آقای غنی افزوده: «زمان انتخاب برای طالبان فرا رسیده است، طالبانی که افغان و مسلمان اند باید حملات اخیر تروریستی را تقبیح کنند و آن‌های که این کار را نمی‌کنند، تروریستان اند و دولت افغانستان با آن‌ها مذاکره نمی‌کند.»
رييس‌جمهور هم‌چنان امروز (شنبه، 14 دلو) در آغاز نشست كابينه گفته است: «كسانی ‌كه مسئوليت رويدادهای تروريستی را به‌عهده می‌گيرند، ديگر در آغوش اين خاك جای ندارند.»
شهر کابل و چند ولایت افغانستان در روزهای اخیر شاهد چندین رویداد خونین بوده است. بیشتر قربانیان این رویدادها غیرنظامیان بودند. مسئولیت چندین حمله را که بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان بودند، گروه طالبان به‌عهده گرفت.
رییس‌جمهور غنی در پی این حملات و مسئولیت‌پذیری طالبانی مبنی اجرای آن، موضع تندتر در قبال طالبان در پیش گرفته است. او در نشستی گفت طالبان به‌دستور باداران شان مسئولیت حملاتی که قربانی آن غیرنظامیان‌اند را به عهده می‌گیرند.
آقای غنی در تماس تلفونی با مایک پنس هم‌چنان حمله‌ی انتحاری گروه طالبان با استفاده از امبولانس در چهارراهی صدارت را همانند رویداد تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکا دانسته و گفته «این چنین رویدادها اراده‌ی ما را در مقابله با گروه‌های تروریستی محکم‌‌تر کرده است.»
او افزوده که حکومت افغانستان اراده‌ی قوی برای جنگ با تروریسم و هم‌چنان برقراری صلح و اصلاحات همه‌جانبه در کشور دارد.
معاون رییس‌جمهور امریکا گفته که ایالات متحده در چنین شرایط دشوار دوشادوش حکومت و مردم افغانستان قرار دارد.