هشت حزب سیاسی خواستار تعدیل قانون انتخابات شده‌اند

اطلاعات روز: هشت حزب و جریان سیاسی با نشر اعلامیه‌یی مشترک خواستار تعدیل قانون انتخابات شده‌اند.
حزب‌های جمعیت اسلامی، حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال، جنبش ملی، محور مردم افغانستان، وحدت اسلامی، وحدت اسلامی مردم افغانستان، افغان ملت و حزب اقتدار ملی افغانستان، از جریان‌های سیاسی هستند که خواستار تعدیل قانون انتخابات شده‌اند.
به باور آنان با تعدیل قانون انتخابات، زمینه‌ها برای بیشتر شدن نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات آینده‌ی مجلس نماینده گان و شوراهای ولسوالی‌ها، فراهم می‌شود.
در اعلامیه‌ی که از سوی این حزب‌ها منتشر شده آمده است:« ما احزاب و جریان‌های سیاسی به صورت جدی از حکومت وحدت ملی می‌خواهیم که برای آوردن اصلاحات در کمیسیون انتخابات، فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد انتخابات تعدیل شود».
در اعلامیه آمده است که براساس آخرین طرح پیشنهادی کیمسیون اصلاحات انتخاباتی، نقش و سهم احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی در نظر گرفته شود.
آنان تأکید کردند که برای این که برگزاری انتخابات پیش‌رو بیشتر از این به تاخیر مواجه نشده و این انتخابات عمومیت داشته باشد، 34 ولایت افغانستان به‌عنوان ۳۴ حوزه‌ی انتخاباتی باقی بماند.
در اعلامیه آمده است که آرای احزاب سیاسی در هر حوزه‌ی انتخاباتی برای نامزدان آن حزب قابل انتقال باشد.
این حزب‌ها در اعلامیه‌ی از حکومت خواسته است که حضور ناظرین احزاب و ناظرین بین‌المللی در تمام جلسات و تصمیم‌گیری‌های کمیسیون‌های انتخاباتی و در تمام پروسه‌های انتخابات در قانون ذکر شود و به منظور تحقق آن اتاق نظارت احزاب سیاسی بر انتخابات، در ساختار کمیسیون‌های انتخابات پیش‌بینی شود.
این جریان‌های سیاسی، می‌گویند که این تصمیم پس از دوهفته رایزنی میان اعضای این جریان ها گرفته شده است.