یک هفته‌ی مرگ‌بار برای خارجی‌ها؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

هفته‌یی که‌ گذشت برای خارجی‌ها و نهاد‌های بین‌المللی یک هفته‌ی مرگبار بود. ابتدا روز شنبه، 30 جدی حمله‌ی پیچیده‌ی طالبان بر هوتل انترکانتیننتال، یکی از هوتل‌های به‌شدت محافظت‌شده‌ی پایتخت شهروندان کابل را در شوک سنگین فرو برد.
پنج الی شش مهاجم، مجهز با جنگ‌افزارهای سبک و سنگین، نزدیک به 16 ساعت با نیروهای افغان جنگیدند. این حمله‌ از حوالی ساعت ۸ و نیم شب (۳۰ جدی) آغاز و فردای آن(۱ دلو) ساعت یک پس از چاشت با کشته شدن آخرین فرد مهاجم پایان یافت.
پس از پایان حمله وزارت صحت عامه، مرگ دست‌کم 20 تن و زخمی شدن 12 تن را تأیید کرد. از میان کشته‌شده‌ها 13 تن آنان خارجی‌های مستقر در این هوتل بودند.
هفت شهروند اکراین، دو ونزویلای، یک شهروند قزاقستان وشماری ازشهروندان امریکا مشمول شهروندان خارجی‌ بودند که در این رویداد جان باختند.
مسوولان شرکت هوایی کام‌ایر مدعی شدند که تنها 10 کارمند این شرکت که اکثراً شهرواندان اوکراین بودند در این رویداد کشته شدند. اما مشخصا مرگ چهار خلبان، یک انجنیر پرواز و دو خدمه‌‌ی شرکت هوایی کام‌ایر که همه شهروندان اوکراین بودند تایید شد. به‌دنبال این حمله مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که تمامی شهروندان این کشور که با شرکت هوایی کام‌ایر کار می‌کردند را از افغانستان بیرون کرده‌اند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را پذیرفت و اعلام کرد که پنج عضو این گروه در این عملیات شرکت داشتند.
سپس در روز چهارشنبه، چهارم دلو، گروهی از مهاجمان بر سازمان خیریه‌ی «صندوق نجات کودکان» در شهر جلال‌آباد حمله کردند. حضرت‌حسین مشرقی‌وال سخن‌گوی فرماندهی پولیس ننگرهار به اطلاعات روز گفت در این رویداد یک غیرنظامی کشته و 12 تن زخمی شدند. به گفته‌ی‌ وی نخست، یکی از مهاجمان مواد انفجاری همراهش را جلوی دروازه‌ی این نهاد منفجر کرد تا راه را برای دیگر مهاجمان باز کند. سپس مهاجمان وارد این نهاد شدند. آقای مشرقی‌وال شمار دقیق مهاجمان را مشخص نکرد.
در سوی دیگر یوناما با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد کرد که در این رویداد 5 غیرنظامی به‌شمول یک دکاندار و چهار کارمند سازمان خیریه‌ی «صندوق نجات کودکان» کشته و 21 تن به‌شمول پنج کارمند این سازمان زخمی شدند. گروه داعش مسوولیت این رویداد را به‌عهده گرفت.
هراس‌افگنان، افزون بر حملات پیچیده‌ی انتحاری، حملات تهاجمی و انفجاری نیز انجام دادند که از نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان قربانی گرفتند.
حملات انفجاری
روز شنبه، 30 جدی در اثر انفجار یک ماین مقناطیسی در گردیز مرکز ولایت پکتیا، یک تن کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، یک منبع حکومتی گفت، فرد کشته‌شده شخصی به‌نام سمیع‌الله، مدیر محاسبه‌ی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت پکتیا بوده است.
سپس، بامداد یک‌شنبه، اول دلو، آمر امنیت ولایت فراه در اثر انفجار یک ماین کارگذاری شده در جاده کشته شد. اقبال باهر سخن‌گوی فرماندهی پولیس فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت گلبهار مجاهد آمر امنیت این ولایت، در اثر ماین جاسازی شده در نزدیکی پاسگاه پولیس موسوم به «حیدرقلی» این ولایت کشته شد. هرچند مسوولیت این رویداد را گروه یا فردی به عهده نگرفت، اما گفته‌ می‌شد که پاسگاه «حیدرقلی» دو رز قبل از این رویداد، به دست طالبان افتاده بود.
هم‌زمان ماین کنار جاده‌یی دیگری در ولسوالی گلران ولایت هرات جان دست‌کم 12 غیرنظامی را گرفت. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات گفت، این رویداد صبح روز یک‌شنبه، اول دلو در روستای «علاف» این ولسوالی رخ داد. به گفته‌ی‌ وی، تمامی کشته‌شده‌ها سرنشینان یک موتر مسافربری بودند. وی افزود که از میان سرنشینان موتر تنها یک نفر زنده مانده که وضعیت صحی او نیز وخیم گزارش شده است.
در عین حال، روز یک‌شنبه (اول دلو) در روستای «بزبای» ولسوالی شولگره‌ی ولایت بلخ طالبان 18 تن از نیروهای خیزش مردمی را به رگبار بستند. عبدالرزاق قادری آمر امنیت فرماندهی پولیس بلخ این رویداد را تایید کرد. گروه طالبان مسوولیت این رویداد را پذیرفت.
روز دوشنبه (2 دلو) نیز در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند، هفت سرباز اردوی ملی کشته شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند حمله‌ی طالبان بر پاسگاهی موسوم به «چوغکی» را تأیید کرد، اما مدعی شد که نیروهای کمکی زود به ساحه رسیدند و حمله را دفع کردند. گرمسیر از ولسوالی‌های ناامن ولایت هلمند محسوب می‌شود که نیروهای امنیتی افغان تنها مرکز آن را در اخیتار دارند.
عملیات‌های نیروهای امنیتی
وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (30 جدی الی 6 دلو) در نتیجه‌ی 75 عملیات تصفیوی و 82 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 16 ولایت کشور راه‌اندازی کرده، 441 هراس‌افگن به‌شمول 36 جنگجوی داعش و 11 فرمانده محلی طالبان کشته و 225 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 49 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، لوگر، پکتیکا، ارزگان، زابل، فراه، فاریاب، بغلان، نیمروز، هلمند، لغمان، خوست، هرات و قندهار بوده است.
در مهم‌ترین عملیات روز دوشنبه (2 دلو)، مسوولان امنیتی ولایت قندوز خبر دادند که در عملیات تصفیوی در ولسوالی چهاردره‌ی این ولایت 65 جنگجوی طالب را کشتند و 33 طالب دیگر را زخمی کردند. سیدقربان موسوی، رییس ارکان فرقه‌ی 20 قول‌اردوی 209 شاهین گفت، این عملیات از دو هفته قبل به این‌سو به‌منظور پاکسازی ولسوالی چهاردره از وجود طالبان آغاز شده بود.
وی افزود که در این عملیات، 20 روستا از وجود طالبان پاکسازی شده است. به گفته‌ی‌ وی در این عملیات نیروهای خارجی نیز در بخش حمله‌های هوایی نیروهای افغان را کمک کردند.
اما در سوی دیگر طالبان مدعی شدند که نیروهای امینتی افغان، در این عملیات شکست خوردند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان گفت، در جنگ «چهاردره» پنج سرباز امریکایی و 21 سرباز نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.
24 مخالف مسلح دولت به پروسه‌ی صلح پیوستند
ابتدا روز دوشنبه (2 دلو)، یک گروه 11 نفری طالبان به سرگروهی شخصی به‌نام رحیم‌الله در ولایت سرپل دست از سلاح برداشت و به پروسه‌ی صلح پیوست. به گفته‌ی مسوولان محلی ولایت سرپل، این 11 تن در روستا‌های، «لتی» و «بلغلی» مرکز این ولایت فعالیت‌های ضددولتی می‌کردند. محمدظاهر وحدت والی سرپل خطاب به افرادی که دست از فعالیت‌های ضددولتی برداشتند، گفت: اگر خواسته باشید، می‌توانیم شما را شامل پولیس محلی کنیم.
سپس روز پنج‌شنبه (5 دلو)، از ولایت جوزجان خبر رسید که یک گروه 13 نفری داعش در این ولایت به پروسه‌ی صلح پیوسته است. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، محمدابراهیم سرگروه این جمع گفت، آنان یک سال پیش به گروه داعش پیوسته بودند: « ابتدا با طالبان کار می‌کرديم، ولی بعداً زمانی که مسوول عمومی گروه ما با داعشیان یکجا شد ما هم به اطاعت از او به فعالیت‌های ضددولتی خود این‌بار اما زیر پرچم داعش ادامه دادیم».
او یکی از دلایل پیوستنش به پروسه‌ی صلح را عمل‌کرد زشت داعش در برابر مردم عنوان کرد و افزود: «ما از سالیان دراز جنگ را در کشور تجربه می‌کنیم ولی جز ویرانی و کشتن انسان‌ها چیزی را ندیدیم و از سایر کسانی که اکنون در صفوف نیروهای مخالفین دولت مصروف نبرد اند می‌خواهیم که از مخاصمت دست بکشند و بیایند در کار آبادی کشور سهم بگیرند».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *