کاروباری که از آشپزخانه شروع شد

زینب پیرزاد
کبرا دستگیرزاده یک شرکت تولید سوپ (پودر سوپ) راه‌اندازی کرده است. این شرکت در کابل از سه سال بدین‌سو در بخش تولید پودر سوپ شروع به‌فعالیت کرده و تاکنون در چهار ولایت در شمال نیز خدماتش را گسترش داده است.
کمپنی تولیدی پودر سوپ «فرح فرحت فیضی» که مسوول آن خانم دستگیرزاده است، در بخش تولید مربا، ترشی و پودر سوپ کار می‌کند. خانم دستگیرزاده مدعی است که اولین شرکت تولید پودر سوپ در افغانستان و مواد لازمه‌ی آن از تولیدات زراعتی افغانستان است و مقوی‌ترین سوپ برای جوانان و اطفال است.
خانم دستگیرزاده می‌گوید: «به‌تازگی می‌خواهم با قوای مسلح افغانستان یک قرارداد ببندم که تمام عساکر وطن از سوپ ما مستفید شوند. یک سرباز می‌تواند با یک گیلاس سوپ مقوی شب را بگذراند.» او افزود که اگر به توافق برسیم در قدم نخست به صد خانم کار فراهم می‌شود.
این کمپنی در سال ۲۰۱۲ با ساختن ترشی و مربا کارش را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ نظر به ضرورت بازار غذایی شروع به تهیه‌ی پودر سوپ کرد. او سوپ پروسس‌شده‌اش را از سبزیجات و حبوبات وطنی تهیه می‌کند. خانم دستگیرزاده در مورد کسب و کارش گفت: «باکیفیت خوب و قیمت کم تولید می‌کنم و در ماه حدود ۸صد کیلوگرام به فروش می‌رسد.» او افزود که ما تلاش کرده‌ایم تا مواد باکیفیت و بهداشتی تولید کنیم و این مواد چندبار لابراتوار شده و جایی برای نگرانی از نظر بهداشتی ندارد.
دستگیرزاده با پنجاه‌هزار افغانی تجارتش را شروع کرد و حالا درآمد خوبی دارد. او می‌گوید که یک زن افغان زندگی‌اش از آشپزخانه شروع شده و درس‌ هم همین‌جا می‌خواند: «من از آشپزخانه‌ی خودم شروع کردم و بعد رفتم کارخانه و تولید کردم.»
اما تنها چالشی که زنان و تولیدکنندگان مواد غذایی با آن روبه‌رو اند، نبود رشته‌های تحصیلی مطابق با آن است و حتا اندک‌توجهی نیز در این زمینه در کشور نشده است.
دستگیرزاده می‌گوید با وجود علاقه‌ام به تولید مواد غذایی، در اول جرات نمی‌کردم فراتر از آشپزخانه کار کنم؛ چون مواد غذایی مهم و حیاتی است و مربوط زندگی هم‌وطنان ما می‌شود. به این لحاظ با حساسیت و جدیت خاصی شروع کردم تا بالاخره راجستر شدیم. حالا هیچ نگرانی ندارم و می‌خواهیم در بسته‌بندی‌های بعدی نتیجه‌ی لابراتوار آن را نیز در پشت قوطی‌ها بزنیم.
او می‌گوید مشتری‌ها از مزه و کیفیت و بهداشت تولیدات ما راضی هستند و این رضایت به ما قوت داده تا به کارمان ادامه بدهیم. وی علاوه کرد که برای فعلاً یک نوع سوپ تهیه می‌کنیم، اما در آینده‌ی نزدیک فرمول چند نوع سوپ دیگر و موادغذایی خاص برای کودکان را نیز تهیه خواهیم کرد.
اما خانم دستگیرزاده می‌گوید که «در بخش تولید مربا و ترشی ما با چالشی جدی روبه‌رو هستیم و آن این‌که بوتل‌های شیشه‌یی دست اول وجود ندارد و شرکتی هم در بخش تولید بوتل شیشه‌یی نیست. نمی‌شود در بوتل‌های پلاستکی کنسرو کرد. بنابراین تولیدات ترشی و مربای ما فصلی است.»
دستگیرزاده رییس مجتمع فرهنگی و ورزشی خواهران نیز است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون فعالیت کرده و خاطره‌های شیرین و به‌یادماندنی از آن دوره‌ها دارد. این مجتمع در بخش فرهنگی‌اش برای زنان شغل ایجاد کرده و یک‌بار دوصد خانم را در بخش‌های خیاطی و سبدبافی آموزش داده که اکنون یک‌تعداد آن‌ها عملاً کار و تولید می‌کنند.
کبرا دستگیرزاده در سال ۱۳۴۹در چنداول کابل به‌دنیا آمده و اکنون چهار فرزند دارد. او مکتب و دانشگاه را در کابل به پایان رسانده و از رشته‌ی تاریخ عمومی دانشکده‌ی علوم اجتماعی فارغ شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *