هفته‌ی خونین برای غیرنظامیان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

دو هفته می‌شود که حملات انفجاری و انتحاری در کشور افزایش یافته و اکثراً از غیرنظامیان قربانی گرفته است. در یک هفته‌ی گذشته سه حمله‌ی انتحاری در دو ولایت کابل و هلمند به‌وقوع پیوست. در این سلسله‌حملات تقریبا همه غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.
اولین حمله‌ی انتحاری در هفته‌ی گذشته در کابل در ساحه‌ی به‌شدت محافظت شده‌‌ی «شش درک» که به ساحه‌ی سبز معروف است به‌وقوع پیوست. هدف ریاست امنیت ملی بود. در آن رویداد شش تن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. کشته و زخمی‌شده‌ها همه غیرنظامیان بودند. نجیب دانش رییس دفتر سخن‌گوی وزارت داخله گفت که این حمله توسط یک نوجوان انتحاری انجام شد. داعش مسوولیت این رویداد را به عهده گرفت.
دو روز پس از حمله‌ی نخست، به روز پنج‌شنبه هفتم جدی، حمله‌ی خونین دیگری به‌وقوع پیوست. این بار یک مرکز فرهنگی در غرب کابل هدف حمله قرار گرفت. بر اساس آخرین اطلاعات در این رویداد 50 نفر کشته و بیش از 90 تن دیگر زخمی شدند. به‌گفته‌ی شاهدان عینی ابتدا دو انفجار سبک به‌وقوع پیوست و سپس مهاجم انتحاری خودش را در محفلی که به‌مناسبت یادبود از ششم جدی، در زیرزمینی مرکز فرهنگی تیبان برگزار شده بود، منفجر کرد.
وحیدالله مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه در یک نشست خبری گفت ۴ زن و دو کودک در بین کشته‌شده‌ها و ۸ زن در میان زخمیان هستند. به‌گفته‌ی وی، اکثر زخمیان دچار سوختگی شدند و وضعیت پنج نفر از آن‌ها وخیم است. نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله‌ی افغانستان نیز گفت که همه‌ی قربانیان این رویداد غیرنظامی هستند. به‌گفته‌ی رحیمی حمله‌ی نخست، انفجار انتحاری و دو انفجار دیگر ناشی از مین بوده است. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این رویداد را به عهده گرفت.
از دو سال به این‌سو گروه داعش در افغانستان چندین حمله‌ی انتحاری و انفجاری بر مراکز دینی و فرهنگی انجام داده است که در اثر آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی براین‌که داعش در پی ایجاد جنگ فرقه‌یی میان سنی و شیعه در افغانستان است؛ در کشوری که برخلاف برخی کشورهای دیگر، این دو فرقه با هم مشکل خاصی ندارند.
ارگ ریاست‌جمهوری پس از وقوع حمله بر این مرکز فرهنگی با نشر خبرنامه‌یی گفت که گروه‌های تروریستی با حمله به مرکز فرهنگی تبیان در شهر کابل، مرتکب جنایت ضد بشری شده است: «این گروه‌ها باهدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی گردیده که چنین حرکت‌ها، خلاف همه‌ی ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود».
ریاست اجراییه نیز با نشر بیانیه‌یی گفت: «حمله به مراکز فرهنگی و رسانه‌یی به‌معنای حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است. تروريستان می‌خواهند با چنين حملات بزدلانه، تروريستی و جنايت‌كارانه، ارزش‌های مشترك كشور را صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند».
مرکز تبیان در پس‌کوچه‌یی در غرب کابل موقعیت دارد. با توجه به موقعیت این مرکز، حمله‌کننده خیلی زیرکانه به آن‌جا منتقل شده بوده.
در همین حال یک حمله‌ی انتحاری در هلمند 14 سرباز اردوی ملی را زخمی کرد. به‌روز چهارشنبه، ششم جدی هفته‌ی گذشته یک مهاجم انتحاری موتری مملو از مواد انفجاری را در مقابل فرماندهی زون 505 پولیس، در امتداد راه میدان هوایی-بست قلعه‌ در شهر لشکرگاه، منفجر کرد. به‌گفته‌ی عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند، در این رویداد 14 سرباز اردوی ملی و یک فرد ملکی زخمی شدند و سه واسطه‌ی نوع هموی تخریب شد. طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفتند.
حملات انفجاری
در اثر برخورد یک موتر نوع تونس با ماین کنار جاده در ولایت هلمند هفت تن کشته شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک عبدالسلام افغان سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی ولایت هلمند گفت که به‌روز یک‌شنبه، سوم جدی در منطقه‌ی «تریخ‌ناور» یک موتر نوع تونس با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.
در عین‌حال در ولایت شمالی بلخ نیز انفجار ماینی جان شش کودک را گرفت. شیرجان درانی سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی ولایت بلخ گفت که به‌روز چهارشنبه، ششم جدی در اثر انفجار یک ماین جاسازی‌شده در روستای حیات ولسوالی دولت‌آباد این ولایت شش کودک کشته شدند. به‌گفته‌ی ولی کودکانی که در این رویداد کشته شدند، بین 7 الی 11 سال سن داشتند. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.
هفته‌ی گذشته مقام‌های محلی فاریاب نیز از کشته و زخمی شدن شش سرباز پولیس در اثر انفجار ماین کنارجاده‌یی خبر دادند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، منابع امنیتی در این ولایت گفتند که به‌روز سه‌شنبه، پنجم جدی، یک تانک پولیس سرحدی با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد که در نتیجه‌ی آن چهار سرباز پولیس کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. منابع گفتند که این رویداد زمانی به‌وقوع پیوست که پولیس سرحدی به‌منظور اکمال یک قطعه‌ی پولیس سرحدی به‌سوی منطقه‌ی «میرزاقم جنگل» در حرکت بودند که با ماین کنارجاده‌یی برخورد کردند. هیچ گروهی در مورد این رویداد ابراز نظر نکرده است.
عملیات‌های نیروهای امنیتی و تلفات هراس‌افگنان
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (از دوم الی هشتم ماه جدی) با راه‌اندازی 72 عملیات تصفیوی و 97 عملیات خاص در 14 ولایت کشور 340 هراس‌افگن به‌شمول 63 جنگجوی داعش و 6 فرمانده محلی طالبان کشته و 119 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 17 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، میدان وردک، پکتیکا کندهار، ارزگان، زابل، فراه، فاریاب، هلمند، کنر، لوگر و بلخ بوده است.
مهمترین عملیات‌ها
مقام‌های وزارت دفاع کشور به‌تاریخ دوم جدی هفته‌ی گذشته اعلام کردند که در نتیجه‌ی عملیات اردوی ملی در ولایت ارزگان ده‌ها هراس‌افگن کشته و زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، دگروال رحمت‌شاه قیمتی، فرمانده لوای چهارم پیاده‌ی اردوی ملی در این ولایت، گفت که این عملیات در مناطق ترینکوت، چپه‌خاک و کبوترخانه انجام شده است. به‌گفته‌ی وی در این عملیات 100 هراس‌افگن کشته و زخمی شدند.
در همین حال مقام‌های محلی ولایت لغمان از منهدم شدن یک زندان طالبان در این ولایت خبر دادند. سرحدی زواک سخن‌گوی والی لغمان به‌روز پنج‌شنبه، هفتم جدی گفت که در اثر حمله‌ی هوایی نیروهای امنیتی، یک زندان محلی طالبان در منطقه‌ی «شین کرنگ سنگردره» از مربوطات ولسوالی الینگار این ولایت منهدم شد. به‌گفته‌ی‌ وی در این رویداد سه طالب به نام‌های انس، سنگین و غزنی کشته و سه تن دیگر به نام‌های بشیر، سردار و مقصود زخمی شدند. آقای زواک افزود که یک روز قبل از این حمله نیز هفت طالب در این ولایت کشته شده بودند.
در هفته‌ی گذشته مقام‌های امنیتی ولایت ننگرهار نیز از کشته شدن 5 جنگجوی داعش خبر دادند. به‌روز شنبه، دوم جدی هفته‌ی گذشته قول‌اردوی 201 سیلاب با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که در نتیجه‌ی حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان بر مخفیگاه‌های گروه داعش در ولسوالی‌های نازیان و غنی‌خیل ولایت ننگرهار 5 جنگجوی داعش به‌شمول یک سردسته‌ی آنان کشته شدند.
با این‌حساب هر هفته در افغانستان صدها تن کشته و زخمی می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *