شروع دوباره‌ی حملات تروریستی؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

در هفته‌های پسین حملات انفجاری و انتحاری در کشور کاهش یافته بود. چنان‌که دو هفته پیش (از ۱۸ الی ۲۴ قوس) تنها یک حمله‌ی خفیف ناشی از انفجار ماین کنار جاده‌یی در ولایت فراه روی داد که تلفانی در پی نداشت. اما از آغاز هفته‌ی گذشته (از 25 قوس الی اول جدی) دیگربار حملات انفجاری و انتحاری بر مراکز و تاسیسات نظامی در کشور آغاز شد.
حملات انتحاری
حمله‌ی گروهی مهاجمان در کابل. به روز دوشنبه، 27 قوس گروهی از مهاجمان مسلح که لباس پولیس برتن داشتند بر یک مرکز تعلیمی امنیت ملی در در ساحه‌ی افشار از مربوطات حوزه‌ی پنجم شهر کابل حمله کردند. این حمله پس از نزدیک به چهار ساعت درگیری سرانجام با کشته شدن سه مهاجم پایان یافت. در این درگیری به نیروهای امنیتی و افراد ملکی آسیب چندانی نرسید و تنها یک سرباز قطعه‌ی خاص به‌صورت سطحی زخم برداشت. در این رویداد، ابتدا مهاجمان یک موتر نوع کرولای مملو از مواد انفجاری را در مقابل این مرکز منفجر کردند که تلفاتی در پی نداشت؛ سپس سه مهاجم که جلیقه‌های انتحاری نیز برتن داشتند به یک ساختمان چهارطبقه‌یی نیمه‌کاره که در مقابل این مرکز واقع شده است داخل شدند و شروع به تیراندازی کردند. گروه دولت اسلامی (داعش) در ویب‌سایت «اعماق» که اخبار این گروه را پوشش می‌دهد، مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفت.
ولایت جنوبی قندهار در هفته‌ی گذشته شاهد دو حمله‌ی انتحاری بود. حمله‌ی نخست به روز یک‌شنبه، 26 قوس در ولسوالی دامان این ولایت رخ داد. یک فرد انتحاری موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی کاروان نیروهای خارجی منفجر کرد که منجر به کشته شدن یک زن و زخمی شدن پنج غیرنظامی دیگر شد. از تلفات نیروهای خارجی اطلاعی در دست نیست. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.
در دومین حمله در ولایت کندهار، یک موتر مملو از بمب بر فرماندهی پولیس ولسوالی میوند حمله کرد. حوالی ساعت 5 بامداد روز جمعه، اول جدی، انتحارکننده‌یی سوار بر یک تانک هاموی بمب‌گذاری شده که می‌خواست وارد فرماندهی پولیس ولسوالی میوند کندهار شود قبل از رسیدن به هدف در قراول دوم این فرماندهی انفجار کرد. به گفته‌ی مقام‌های امنیتی ولایت کندهار در این رویداد شش سرباز پولیس کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند. مسوولیت این رویداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت؛ اما استفاده از واسطه‌های هاموی و رنجر برای حمله به مراکز نظامی یکی از روش‌های معمول طالبان است. حمله‌ی طالبان بر مرکز فرماندهی پولیس ولایت پکتیا و ولسوالی اندر ولایت غزنی نیز با استفاده از واسطه‌های نوع هاموی و رنجر انجام شده بود.
حملات انفجاری
انفجار یک ماین مقناطیسی به روز یک شنبه، 26 قوس هفته‌ی گذشته در ساحه‌ی چهارراهی نور شهر مزار شریف جان یک تن را گرفت و دو تن دیگر را زخمی کرد. مقام‌های امینتی ولایت بلخ گفتند ماین در یک موتر نوع هایلکس کارگذاری شده بود. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.
انفجار دیگری به روز پنج‌شنبه، 30 قوس هفته‌ی گذشته در منطقه‌ی غربی جبرئیل شهر هرات دست‌کم جان چهار تن را گرفت و 10 تن دیگر را زخمی کرد. عبدلاحد ولی‌زاده سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که بررسی‌های تیم تحقیقات ریاست امنیت ملی و فرماندهی پولیس این ولایت نشان می‌دهد که مقداری مواد انفجاری در یک سه‌چرخه جاسازی و سپس در محل عمومی انفجار داده شده است. وی افزود که در فاصله‌ی پنجاه متری محل انفجار یک عراده موترسایکل مملو از مواد انفجاری نیز قرار داشت که قبل از انفجار از سوی نیروهای امنیتی خنثا شد. گروه داعش مسوولیت این رویداد را پذیرفت.
علاوه بر حملات انتحاری و انفجاری، هفته‌ی گذشته طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی کشور یکسری حملات تهاجمی نیز انجام دادند. جنگجویان طالب شنبه‌شب، 25 قوس در منطقه‌ی قلعه‌ی سنگ مربوط حوزه‌های هفتم و هشتم شهر لشکرگاه بر پاسگاه‌های پولیس حمله کردند. به گفته‌ی حیات‌الله حیات، والی هلمند در این رویداد 11 سرباز پولیس کشته و 14 سرباز دیگر زخمی شدند. در سوی دیگر مقام‌های امنیتی ولایت هلمند مدعی شدند که در آن رویداد به طالبان نیز تلفات سنگینی وارد شد. سلام افغان، سخن‌گوی پولیس هلمند گفت که در آن درگیری 15 جنگجوی طالب کشته و 10 جنگجوی دیگر زخمی شدند.
عملیات‌های نیروهای امنیتی و تلفات هراس‌افگنان
براساس اطلاعات وزارت دفاع ملی، تلفات تروریست‌ها در هفته‌یی که گذشت نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته بود. وزارت دفاع ملی اعلام کرده که طی هفته‌ی گذشته (از 25 قوس الی اول جدی) با راه‌اندازی 48 عملیات تصفیوی و 65 عملیات خاص در ۱۶ ولایت کشور 426 هراس‌افگن به‌شمول 103 جنگجوی داعش کشته و 289 هراس‌افگن به‌شمول 66 جنگجوی داعش زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 13 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، غزنی، میدان وردک، کندهار، ارزگان، هرات، فاریاب، هلمند، پکتیا، پکتیکا، فراه، سرپل، زابل، لغمان، کنر و جوزجان بوده است.
مهمترین عملیات‌ها
براساس خبرنامه‌ی وزارت دفاع که پنج‌شنبه، 30 قوس منتشر شد در عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار بر مواضع داعش، 51 روستا مربوط ساحه‌ی پیراخیل وزیر از وجود گروه داعش پاکسازی شد. در این عملیات 60 جنگجوی گروه داعش کشته و 66 جنگجوی دیگر زخمی شدند. بر بنیاد خبرنامه، در این عملیات یک ذخیره‌‌گاه مهمات، چهار کارخانه‌ی مواد مخدر، چندین موضع مستحکم آنان و ده‌ها میل سلاح مختلف‌النوع از بین برده شده‌اند.
همزمان وزارت دفاع با نشر خبرنامه‌یی از کشته شدن فدامحمد مشهور به حاجی قاری صاحب، ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی مارجه و یک فرمانده محلی طالبان در عملیات نیروهای ارتش در ولسوالی مارجه‌ی هلمند خبر داد. وزارت دفاع از حاجی قاری به‌عنوان «مغز آشتی‌ناپذیر» طالبان یاد کرده و گفته که او در چند سال گذشته در موقف‌های مختلف؛ به‌عنوان مسوول محاکم طالبان در ولایت هلمند، ولسوال نام‌نهاد برای ولسوالی‌های نادعلی و مارجه فعالیت کرده است. این وزارت همچنان می‌گوید که حاجی قاری یک تهدید جدی علیه حاکمیت محلی ولایت هلمند بود و به همین خاطر به یکی از اهداف عمده‌ی نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تبدیل شده بود. وزارت دفاع در این خبرنامه زمان انجام این عملیات را مشخص نکرده است.
هم‌چنین یک‌شنبه‌، 26 قوس هفته‌ی گذشته مقام‌های محلی ولایت سرپل از پاکسازی روستای «تِبِر» ولسوالی سانچارک از وجود هراس‌افگنان خبر دادند. به گفته‌ی محمدظاهر وحدت، والی سرپل، پس از شش روز درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح سرانجام در نتیجه‌ی حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی، روستای تِبِر از وجود هراس‌افگنان پاکسازی و تلفات سنگینی نیز به آنان وارد شد. در پی سقوط ورستای «تِبِر» به‌دست طالبان، دست‌کم چهار هزار خانواده از این روستا آواره شدند.
در همین حال شنبه، 25 قوس مقام‌های محلی ولایت فاریاب گفتند که در عملیات نیروهای امنیتی موسوم به نوید 8 در ولسوالی پشتون‌کوت این ولایت 17 طالب مسلح از جمله 4 تبعه‌ی خارجی کشته و 23 طالب دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری پژواک، محمدهمایون فوزی والی فاریاب گفت که این حمله به‌منظور سرکوب مخالفان مسلح، بازگشایی شاهراه میمنه-مزار که از شش ماه به این‌سو در اختیار طالبان قرار داشت و ایجاد پایگاه‌های امنیتی راه‌اندازی شد.
در آخرین روز هفته (جمعه، اول جدی) مقام‌های امنیتی ولایت پکتیکا از کشته شدن 14 طالب مسلح و زخمی شدن 9 تن دیگر آنان خبر دادند. سمنوال دادالله خان هوتک آمر امنیت پکتیکا گفت که در نتیجه‌ی عملیات دو روزه‌ی زمینی و هوایی نیروهای امنیتی افغان و امریکایی در ولسوالی گیان، 14 طالب مسلح کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *