هفته‌ی خونین در ننگرهار؛ مروری بر رویداد امنیتی هفته‌ی گذشته

در هفته‌یی که گذشت ولایت شرقی ننگرهار شاهد چهار انفجار بود. ابتدا در نخستین روز هفته دو انفجار پی‌هم در پیش ساختمان یک رادیوی محلی در ناحیه‌ی چهارم شهر جلال‌آباد رخ داد. در آن رویداد یک تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. مقام‌های امنیتی شهر جلال‌آباد گفتند که ابتدا انفجاری در یک ریکشا در مقابل رادیوی محلی «انعکاس» رخ داد که تلفاتی در پی نداشت؛ اما پس از آن‌که نیروهای امنیتی به ساحه رسیدند انفجار دومی رخ داد که در اثر آن یک پولیس و دو کارمند امنیتی به‌شمول مدیر امنیت شهر جلال‌آباد کشته و شش سرباز پولیس و دو فرد ملکی زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت آن ریداد را به‌عهده نگرفت.
یک روز بعد، به روز یک‌شنبه، 12 قوس، باز انفجاری شهر جلال‌آباد را تکان داد. این‌بار فرد انتحاری یک موتورسایکل مملو از مواد انفجاری را در میان مردم منفجر کرد. بر اساس خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌‌های ولایت ننگرهار در آن رویداد شش تن کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند. براساس گزارش‌های محلی این حمله در نزدیکی استدیومی رخ داد که در آن همایش مردمی به‌حمایت از رییس‌جمهور غنی برگزار شده بود.
در همین حال به روز چهارشنبه، 16 قوس، در اثر انفجار ماینی در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار چهار تن کشته و زخمی شدند. به‌نقل از آژانس خبری پژواک، عطا‌الله خوگیانی والی ننگرهار گفت که ماین در میان کثافات کنار جاده جاسازی شده بود. به‌گفته‌ی وی در اثر این انفجار یک کودک کشته و دو کودک و یک زن دیگر زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به‌عهده نگرفت.
در نهایت، روز جمعه، 17 قوس، در اثر انفجاری در یک مسجد در منطقه‌ی سلطان‌خیل ولسوالی مومنددره‌ی ولایت ننگرهار حین ادای نماز جمعه یک تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک محمد نسیم ولسوال مومنددره گفت که در این رویداد ملا امام مسجد کشته شده است. مسوولیت این رویداد را نیز هیچ گروهی به‌عهده نگرفت.
در انفجار دیگری به روز پنج‌شنبه، 16 قوس، در ولایت کنر پنج سرباز پولیس محلی کشته شدند. مقام‌های امنیتی ولایت کنر گفتند که موتر نوع رنجر پولیس محلی پس از برخورد با ماین کنارجاده‌یی منفجر و شد و در نتیجه پنج سرباز پولیس محلی کشته شدند.
در همین حال به روز جمعه 17 قوس در انفجاری در شهر کابل دو تن کشته و شش تن زخمی شدند. به‌گفته‌ی شاهدان عینی این انفجار ناشی از ماین چسپکی بوده که در یک موتورسایلکل کارگذاری شده بود. اما مقام‌های امنیتی گفتند که انفجار ناشی از بالون گاز بوده است. در این انفجار، سه موتر تخریب شد و دکان‌های نزدیک این رویداد نیز آسیب دیده‌اند.
تلفات تروریستان در یک هفته
در سوی دیگر، وزارت دفاع ملی اعلام کرده که طی هفته‌ی گذشته (از 11 الی 17 ماه قوس) با راه‌اندازی 75 عملیات تصفیوی و 110 عملیات خاص در 16 ولایت افغانستان 288 هراس‌افگن به‌شمول 21 جنگجوی داعش کشته و 138 هراس‌افگن به‌شمول 12 جنگجوی داعش زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 11 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار،کنر، پکتیا، غزنی کندهار، جوزجان، فاریاب، کندز، هلمند، خوست، میدان وردک، فراه، لوگر، پکتیکا، لغمان و نورستان بوده است.
حملات هوایی
سه‌شنبه 11 قوس، در حمله‌ی هوایی طیاره‌ی بی‌سرنشین نیروهای خارجی در منطقه‌ی شین‌‌چوبی مومنددره‌ی ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بر یک پناه‌گاه گروه داعش 25 عضو این گروه کشته شدند. حضرت حسین مشرقی‌وال فرمانده امنیه‌ی ننگرهار به رسانه‌ها گفت که در این رویداد افراد مهم گروه داعش کشته شدند. او افزود که در این حمله یک مقدار سلاح و مهمات نیز به‌دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.
در حمله‌ی قوای هوایی وزارت دفاع در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان نیز پنج جنگجوی داعش کشته و ده جنگجوی این گروه زخمی شدند. محمدرضا غفوری سخن‌گوی والی جوزجان به رسانه‌ها گفت که این حمله‌ی هوایی هم‌آهنگ با نیروهای امنیتی موجود در ساحه انجام شد.
فعالیت گروه داعش در ماه‌های پسین در ولایت جوزجان و خصوصا در ولسوالی درزاب این ولایت افزایش یافته است. این گروه در ماه‌های پسین با حمله بر چندین پاسگاه پولیس در ولایت جوزجان سبب نگرانی مردم این ولایت شده است.
پنج‌شنبه 16 قوس، در حمله‌ی نیروهای خارجی در مرکز ولایت ارزگان، هشت جنگجوی طالب کشته و سه جنگجوی دیگر زخمی شدند. مقام‌های امنیتی ولایت ارزگان به رسانه‌ها گفت که این حمله در منطقه‌ی سبزک مربوط مرکز این ولایت انجام شد. به‌گفته‌ی وی ملا قسیم یکی از فرمانده‌هان گروه طالبان نیز در این حمله کشته شده است.
ادامه‌ی تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان
در همین حال هفته‌ی گذشته (چهارشنبه، 15 قوس) شورای عالی صلح برای گزارش و شرح فعالیت‌های خود به مردم نشستی در کابل برگزار کرد. محمدکریم خلیلی، رییس این شورا گفت که دولت افغانستان حاضر است برای طالبان هرجا که بخواهند، دفتر بگشاید. آقای خلیلی تاکید کرد که طالبان برای مذاکره می‌توانند حتا در کابل دفتر باز کنند: «اگر طالبان بخواهند برای مذاکرات‌شان در هر کجا که باشد؛ در کابل، قطر و هر کجا، دفتر برای‌شان باز خواهیم کرد.»
آقای خلیلی تصریح کرد که طرف مذاکرات صلح افغانستان تحریک طالبان است نه داعش. او افزود: «طالب جدا و داعش جدا است. طرف صلح ما تحریک طالبان است و اگر قرار باشد طالب و داعش را یکی فکر کنیم، به بی‌راهه می‌رویم.»
این در حالی است که، مقام‌های امنیتی افغان بارها گفته‌اند که گروه داعش در افغانستان همان طالبانی هستند که اکنون به‌جای پرچم سفید پرچم سیاه برافراشته‌اند. آقای خلیلی اما از این اظهارت مقام‌‌های امنیتی ابراز نگرانی کرد و گفت که این‌گونه اظهارات روند صلح افغانستان را آسیب می‌زند.
او تاکید کرد که مشکل افغانستان از طریق جنگ حل نمی‌شود و «تا زمانی‌که جنگ و حمله است، دفاع هم است.» به‌گفته‌ی آقای خلیلی، زمینه‌ی مساعد آغاز تماس با طرف‌های درگیر در افغانستان فراهم شده است.
محمداکرم اخپلواک، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح افغانستان نیز گفت که حکومت بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر به گفت‌وگو با طالبان است و خواسته‌های طالبان در کنفرانسی که تا حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او اضافه کرد که از طالبان می‌خواهد با گشودن دفتری در کابل و یا هر راهکار دیگر میانجی‌گری که آنان باور دارند، زمینه‌ی گفت‌وگو و مذاکره را برای برقراری صلح با عزت فراهم کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *