هفته‌ی نسبتاً آرام؛ مروری بر رویدادهای امنیتی یک هفته

در مقایسه با هفته‌های پیش، هفته‌ی گذشته میزان خونریزی در افغانستان نسبتا کم بود. وزارت دفاع ملی اعلام کرده طی هفته‌ی گذشته (از چهارم الی دهم ماه قوس) با راه‌اندازی 65 عملیات تصفیوی و 101 عملیات خاص در 15 ولایت افغانستان 216 هراس‌افگن به‌شمول 19 جنگجوی داعش کشته و 136 هراس‌افگن به‌شمول 14 داعشی زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 8 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کاپیسا، غزنی، خوست، قندهار زابل، فراه، جوزجان، فاریاب، کندز، لوگر، خوست، قندهار، ارزگان و میدان وردک بوده است.
چهارشنبه 8 قوس؛ در حمله‌ی هوایی نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بر یک مخفیگاه طالبان، هشت هراس‌افگن پاکستانی کشته شدند. بر بنیاد خبرنامه‌ی قول اردوی سیلاب در شرق افغانستان این حمله توسط هواپیمای بی‌سرنشین نیروهای ایتلاف انجام شد. در این رویداد به غیرنظامیان آسیبی نرسید.
یک روز بعد به‌تاریخ 9 قوس در نتیجه‌ی حمله‌ی سربازان ارتش افغانستان بر یک مرکز طالبان در منطقه‌ی اشیزقلعه‌ی ولسوالی چوره‌ی ولایت ارزگان، 14 طالب مسلح کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک اسدالله اکا فرمانده امینه‌ی ولسوالی چوره گفت که در این رویداد به طالبان مسلح تلفات سنگینی وارد شده است؛ اما به‌گفته‌ی وی در این رویداد به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده است و دو خانم کشته شدند.
در همین حال مقام‌‌های محلی ولایت لوگر از بازداشت یازده تبعه‌ی چچن در ولسوالی ازره‌ی این ولایت خبر دادند. این افراد به روز چهارشنبه 8 قوس در حالی بازداشت شدند که مسلح بودند و می‌خواستند از یک ایست بازرسی امنیتی عبور کنند. به‌گفته‌ی سلیم صالح سخن‌گوی والی لوگر این افراد پس از درگیری با ماموران امنیتی بازداشت شدند. او ضافه کرد که این افراد مسلح از گروه‌های خارجی هستند که در کنار طالبان با دولت افغانستان می‌جنگند.
در سوی دیگر هراس‌افگنان نیز با حملات انفجاری و انتحاری طی هفته‌ی گذشته از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی گرفت. سه‌شنبه، 7 قوس، حمله‌ی انتحاری در پل‌علم مرکز ولایت لوگر دست‌کم 11 تن را زخمی کرد. سلیم صالح سخن‌گوی والی لوگر به رسانه‌ها گفت که در این رویدا همه غیرنظامیان زخمی شدند. مسوولیت این رویداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت.
همزمان با حمله‌ی انتحاری در لوگر، انفجار ماین کنار جاده‌یی در قندهار جان هشت غیرنظامی از جمله سه زن و یک کودک را گرفت. مطیع‌الله هلال، سخن‌گوی والی قندهار به رسانه‌ها گفت که این رویداد زمانی رخ داد که موتر حامل غیرنظامیان از ولسوالی ارغستان به‌سوی ولسوالی معروف در حرکت بود. به‌گفته‌ی سخن‌گوی والی قندهار بمب توسط مخالفان مسلح دولت جازسازی شده بود، اما گروه طالبان که حکومت افغانستان آنان را مخالفان مسلح دولت خطاب می‌کند، تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
همچنین در حمله‌ی تهاجمی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز 12 سرباز ارتش ملی کشته شدند. بر بنیاد گزارش رسانه‌های محلی شماری از طالبان یک‌شنبه‌شب 5 قوس، بر یک پاسگاه پولیس در منطقه‌ی منار ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز حمله کردند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک یک مقام فرماندهی امنیه‌ی نیمروز که خواسته نامی ازش برده نشود گفته که 10 جنگجوی طالب یک‌شنبه‌شب بر یک پاسگاه پولیس حمله کردند و در نهایت 12 سرباز ارتش ملی کشته شدند. منبع افزوده که طالبان پس از تصرف پاسگاه، تمام مهمات و سلاح‌های آن را با خود برده‌اند.
این در حالی‌ است که یک روز پیش از این رویداد، شنبه 4 قوس محمدهاشم نورزی ولسوال خاشرود، در اثر انفجار یک ماین کنارجاده‌یی کشته شد. این رویداد در شش کیلومتری مرکز ولسوالی خاشرود رخ داد.
گروه داعش نیز در شمال کشور بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی حمله کردند. جنگجویان داعش سه‌شنبه‌شب، 7 قوس بر پاسگاه‌های نیروهای امینتی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان حمله کردند. در نتیجه‌ی درگیری دو جنگجوی گروه داعش کشته و یک جنگجوی دیگر زخمی شدند. این حمله از نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان نیز قربانی گرفت. یک سرباز پولیس و یک باشنده‌ی محل در این درگیری کشته و دو غیرنظامی دیگر زخمی شدند.
در همین حال افراد وابسته به گروه داعش در ولسوالی قوش‌‌تپه‌ی ولایت جوزجان 1600 راس مواشی باشندگان این ولسوالی را با خود بردند. به‌گفته‌ی امین الله ولسوال قوش‌تپه، افراد وابسته به گروه داعش با این پندار که این رمه مال نیروهای پولیس محلی است، مواشی را با خود برده‌اند. به‌قول ولسوال قوش‌تپه گروه داعش به مردم محل پیام فرستاده مواشی‌یی که مربوط آنان می‌شود را می‌توانند از روستای آقسای تحویل بگیرند.
فعالیت گروه داعش به‌صورت پراکنده در شرق و شمال افغانستان محسوس است؛ این در حالی است که این گروه، پایگاه‌های اصلی خود در عراق و سوریه را از دست داده است. موصل در عراق و رقه در سوریه از مراکز اصلی گروه داعش به‌شمار می‌رفت.
نزدیک به سه سال قبل گروه موسوم به دولت اسلامی، مشهور به داعش در افغانستان با نام شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی اعلام وجود کرد. داعش در افغانستان ابتدا از ولایت شرقی ننگرهار سر برآورد، اما رفته-رفته فعالیت این گروه افغانستان‌شمول شد و در شمال و شرق حضورشان را به نمایش گذاشتند.
این در حالی است که حکومت افغانستان برخورد قاطعی با این گروه را در اولویت خود قرار داده و در هر جا که نشانی از آن یافته به‌شکل ضربتی وارد عمل شده است. تنها از سال گذشته تاکنون صدها نفر از افراد این گروه را در شرق و شمال افغانستان کشته است.
در همین حال رییس‌جمهور غنی به روز جمعه؛ 10 قوس در هفتمین نسشت قلب آسیا در باکو پایتخت آذربایجان گفت که داعش در ایجاد خلافت به اصطلاح اسلامی در افغانستان، ناکام شده است و در یک سال پسین، بیش ۲۵۰۰ عضو این گروه و سه رهبر آنان درعملیات نظامی در کشور کشته و دوصد تن آنان بازداشت شده اند.
دولت افغانستان در مبارزه با هراس‌افگنی حمایت قاطع جامعه‌ی جهانی و خصوصا امریکا را با خود دارد. اخیرا با اعلام راهبرد جدید دونالد ترمپ در قبال افغانستان یک‌بار دیگر پای سربازان امریکایی در میدان نبرد با هراس‌افگنان در افغانستان باز شد. به‌تازگی ایالت متحده‌ی امریکا اعلام کرده که سال آینده میلادی هزار سرباز تازه‌نفس امریکایی برای مشارکت در نبرد با گروه طالبان و دیگر گروه‌‌های شورشی وارد افغانستان خواهند شد.
جنرال جان نیکلسون فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان چهارشنبه، 8 قوس در یک کنفرانس ویدیویی با خبرنگارن امریکایی گفت که این سربازان در عملیات گشت‌زنی مشترک با نیروهای افغان و بین‌المللی با پس زدن گروه طالبان شرکت خواهند کرد.
آقای نیکلسون گفته که این نیروها به واحدهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفری تقسیم خواهند شد و در فصل نو جنگی در عملیات ضدطالبان در سال ۲۰۱۸ در خطوط مقدم نبرد به نیروهای افغان مشورت خواهند کرد.
به‌گفته‌ی او، عملیات هوایی علیه گروه طالبان افزایش خواهد یافت و علاوه بر هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)، جنگنده‌های اف-۲۲ و ب-۵۲ نیز به پرواز درخواهند آمد.