یوناما: خشونت علیه زنان در افغانستان باید فورا متوقف شود

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواستار توقف فوری خشونت علیه زنان در این کشور شده است.
یوناما می‌گوید که زندگی عاری از هر گونه تبعیض حق هر زن و دختر افغان می‌باشد و ملل متحد خواهان اقدامات ملی جدی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان در افغانستان است.
25 نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان است. نهادهای ملل متحد در افغانستان امروز در مراسم تجلیل از این روز و آغاز کمپاین فعالیت ۱۶ روزه برای بلند بردن سطح آگاهی در مورد موضوعات مهم، گفتند که زمان آن رسیده است تا همه تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف متحد شوند.
تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رییس هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته: «خشونت علیه زنان در افغانستان باید فورا متوقف شود. برای دستیابی به استعداد بالقوه زنان افغان و ظرفیت عظیم آن‌ها در انکشاف، صلح و امنیت باید نقض حقوق زنان و دختران به‌خصوص خشونت، پایان یابد.»
در خبرنامه‌ی یوناما آمده است که از هر سه زن در سراسر جهان یکی از آن‌ها خشونت فیزیکی و جنسی را تجربه کرده است. خشونت بر مبنای جنسیت مسأله‌یی جهانی است که سالانه میلیون‌ها تن به‌ویژه کسانی که بسیار آسیب‌پذیر هستند به‌شمول زنان و دختران افغان را متاثر می‌سازد.
نهادهای ملل متحد در افغانستان تاکید دارند که در کنار مکانیزم‌های مؤثر قانونی و سازمانی برای دسترسی به عدالت، پایان دادن به خشونت علیه زنان نیاز است همه در راستای محو خشونت علیه زنان در خانه‌ها، محلات کار و نشست‌های اجتماعی صحبت و تلاش کنند.
روز جهانی محو خشونت علیه زنان ۲۵ نوامبر همه ساله از سوی ملل متحد تجلیل می‌شود. همچنان این روز آغاز کمپاین جهانی 16 روز فعالیت علیه خشونت بر مبنای جنسیت نیز می‌باشد. شعار امسال این کمپاین «هیچ کس را تنها نگذارید» اهمیت اجندای توسعه‌ی پایدار ۲۰۳۰ ملل متحد را منعکس می‌سازد که به محو هرگونه خشونت علیه تمام زنان و دختران در فضای عمومی و خصوصی، متعهد می‌باشد.
این کمپاین تا ۱۰ دسامبر روز بین‌المللی حقوق بشر ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *