از ثبت 80 مورد منازعه تا بازگشت به «حالت جنگی» در فهرست «اوچا»

مرور رویدادهای امنیتی هفته
پس از جنگ‌های میان‌گروهی و سقوط حاکمیت طالبان، لقب «کشور در حال جنگ» از روی نام افغانستان برداشته شد؛ به گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) اکنون یک بار دیگر نام افغانستان شامل کشورهایی شده است که درگیر جنگ‌اند. «اوچا» در گزارش تازه‌ی خود گفته است که از ماه جولای تا سپتمبر سال روان میلادی ، به‌گونه اوسط روزانه 80 مورد منازعه‌ی مسلحانه در افغانستان به ثبت رسیده است. اوچا گفته که گسترش جنگ در افغانستان که خشونت‌های مذهبی نیز شامل آن می‌شود، موجب تلفات سنگین شده است.
ثبت80 مورد منازعه در هر روز
بر بنیاد گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) این نهاد از آغاز ماه جولای تا ماه سپتمبر سال روان میلادی، به طور اوسط روزانه 80 مورد منازعات مسلحانه و جنگ در افغانستان را ثبت کرده که در شش‌سال گذشته بی‌پیشینه است.
اوچا گفته که منازعات مسلحانه و جنگ در افغانستان، سبب شده است که این کشور، از فهرست کشورهای بیرون از جنگ، دوباره در میان «کشورهای در حال جنگ» شامل شود.
در گزارش اوچا آمده است: « ارزیابی استراتیژیک ملل متحد در سال ۲۰۱۷ افغانستان را از میان کشورهای که از حالت جنگی بیرون آمده، در میان کشورهای که در حال جنگ‌اند، شامل کرده است.»
گزارش افزوده، در 9 ماه نخست سال 2017 میلادی، 1290 واقعه منازعه مسلحانه یا جنگ، به ثبت رسیده است که نسبت به سال 2008 میلادی، پنج برابر افزایش را نشان می‌دهد.
اوچا گفته است که گسترش جنگ در افغانستان که خشونت‌های مذهبی در کابل، نیز شامل آن می‌شود، موجب تلفات سنگین، برای دوطرف درگیر شده است.
هم‌چنان در گزارش اوچا آمده است که همکاران صحی این اداره، در سال جاری، ۶۹ هزار بیماری تروما را به ثبت رسانده‌اند که نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کابل ناامن
در ماه‌های اخیر هر هفته کابل دست کم شاهد یک حمله‌ی انتحاری بوده است. در تازه‌ترین مورد در بعد از ظهر پنج‌شنبه، ۲۵عقرب حمله‌ی انتحاری در مقابل هوتلی که هوادارن عطا محمد نور، والی بلخ برای «نکوداشت از کارکردهای» وی برگزار کرده بودند، جان دست کم 9 تن را گرفت. در آن رویداد 9 تن به شمول 7 سرباز پولیس کشته و 16 تن دیگر به شمول 7 سرباز پولیس زخمی شدند. در میان کشته شده‌ها و زخمی‌های آن رویداد دو کارمند رسانه‌یی نیز شامل‌اند. حسین نظری تصویربردار تلویزیون راه فردا در این رویداد جان باخت و تقی سدید خبرنگار تلویزیون راه فردا زخمی شد.
پس از حمله، سخن‌گوی پولیس کابل گفت فرد انتحاری زمانی که در مقابل در ورودی هوتل قصر نوین از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شد، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از سایت «اعماق» منسوب به گروه دولت اسلامی (داعش) نوشت که داعش مسئولیت حمله را پذیرفته است.
فداکاری یک افسر و کاهش تلفات
فداکاری لومری سارن سید بسام پاجا اگر نبود، ممکن آمار تلفات رویداد بیشتر می‌شد. پاچا هنگامی که مردم در حال بیرون شدن از هوتل بودند؛ متوجه فرد انتحاری می‌شود. پس از آن‌که فرد مهاجم به فرمان او نمی‌ایستد، پاچا به سرعت خود را به انتحاری می‌رساند او را در آغوش می‌گیرد و سپس مهاجم در آغوش او خود را منفجر می‌کند. پاچا خود را قربانی کرد؛ اما جان ده‌ها تن را نجات داد.
واکنش‌ها
پس از حمله، عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی، این حمله را توطیه حلقات معین در درون نظام عنوان کرد. او در صفحه‌ی فسبوک خود نوشت: « دشمنان ما و حلقات معین در درون نظام، تاب دیدن لحظه‌یی از خوشی مردم ما را نیاوردند ‌و در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاکسپاری سالم ایزدیارشهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند.»
در عین حال ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز طی اعلامیه‌هایی این حمله را محکوم کردند. دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری به نقل از اشرف غنی نوشته بود که حکومت افغانستان همواره از آزادی‌ها و تجمعات مدنی حمایت کرده است و تاکید می‌کند که «دشمنان» افغانستان با راه‌اندازی چنین حملاتی نمی‌توانند مانع رسیدن مردم به آزادی‌های مدنی و سایر ارزش‌های دموکراسی شود.
داکتر عبدالله نیز نوشت: « روریستان و حاميان‌ بدصفت‌شان با چنین حملات ناجوان‌مردانه و بزدلانه نمی‌توانند به اهداف شومی ‌که در سر می‌پرورانند، دست یابند.»
کشته شدن مرموز هشت سرباز پولیس در ولایت فراه
در پی حمله گروهی طالبان بر یک پاسگاه نیرهای امنیتی به روز یک‌شنبه 21 عقرب، در منطقه‌ی پل ریگی مرکز ولایت فراه هشت سرباز پولیس کشته و یک سرباز دیگر زخمی شدند. اقبال باهر سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت که قبل از رسیدن نیروهای کمکی این پاسگاه به دست طالبان سقوط کرده بود. در سوی دیگر گلبهار مجاهد، آمر امنیت فرماندهی ولایت فراه گف که احتمال دارد این سربازان از سوی یکی از همسنگران شان کشته شده باشند. او افزود که تحقیقات در زمینه جریان دارد.
پایان عملیات پاک‌سازی در شیندند؛ پنج فرمانده کلیدی طالبان کشته شدند
در نتیجه عمیات پاک‌سازی ولسوای شیندند ولایت هرات از وجود مخالفان 50 جنگ‌جوی طالب به شمول پنج فرمانده کلیدی این گروه کشته و زخمی شدند. جیلانی فرهاد سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت این عملیات در مناطق ناامن ولسوالی شیندند راه‌اندازی شده بود. او اضافه کرد که ملا کامران، فرمانده کلیدی طالبان که اکثر حملات در شیندند را رهبری می‌کرد نیز مشمول کشته شده‌ها است.
22 سرباز پولیس در حمله‌ی طالبان در قندهار کشته شدند
طالبان مسلح دوشنبه‌شب 22 عقرب بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های ژیری و میوند ولایت کندهار حمله کردند و 22 سرباز پولیس را کشتند. ضیا درانی سخن‌گوی فرماندهی پولیس قندهار گفت که طالبان مسلح به صورت گروهی بر 15 پاسگاه پولیس در این ولسوالی‌ها حمله کردن و تا پاسی از شب درگیری جریان داشت. او افزود که در این درگیری 22 سرباز پولیس کشته و 15 سرباز دیگری زخمی شدند. او اضافه کرد که در این درگیری 45 جنگ‌جوی طالب نیز کشته شدند و 35 تن زخم برداشتند.
یک روز پس از حمله‌ی گروهی طالبان بر پاسگاه‌های امینتی در ولاسوالی میوند و ژیلی ولایت قندهار، به روز سه شنبه 23 عقرب سخن‌گوی فرماندهی پولیس این ولایت از کشته شدن چهار مهاجم انتحاری خبر داد. او گفت که هراس‌افگنان می‌خواستند با استفاده از یک موتر هاموی مملو از مواد انفجاری بر تعمیتر ولسوالی معروف ولایت کندهار حمله کنند؛ اما مهاجمان قبل از حمله از سوی سربازن پولیس شناسایی و کشته شدند.
در سوی دیگر طالبان ادعا کردند که جنگ‌جویان طالب دو شنبه‌شب 22 عقرب در سه ولایت کندرها، هلمند و فراه 73 تن از نیروهای امنیتی را کشتند.
تلفات 350 نفری طالبان در یک هفته
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی هر روز با نشر بیانیه‌یی گفته که عملیات‌هایی که در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند را روی وبسایت خود قرار می‌دهد. براساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت دفاع ملی درج شده است، نیروهای امنیتی افغان ظرف یک هفته‌ی گذشته (20 الی 26 عقرب) با راه‌اندازی 77 عملیات تصفیوی و پلان شده و 66 عملیات خاص در کشور 350 هراس‌افگن را کشته و 178 تن دیگر را زخمی کرده‌اند.
در یک هفته‌ی گذشته تمرکز عملیات‌های نیروهای امنیتی بیشتر روی ولایت‌های کنر، پکتیا ، لوگر،کندهار هرات، بلخ ، جوزجان ،فاریاب، کندز، بغلان، هلمند، خوست، غزنی، کندهار و لغمان بوده است. بر بنیاد اعلامیه‌های مطبوعاتی وزارت دفاع، نیروهای امنیتی افغان تقریباً هر روز در این ولایت‌ها عملیات راه‌اندازی کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *