نشست دوروزه‌ی همکاری‌های اقتصادی «رکا» آغاز شد

نخستین روز هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی به محوریت افغانستان (رکا) دیروز سه‌شنبه 23 عقرب در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد. دومین روز این نشست امروز چهارشنبه 24 عقرب با اشتراک وزرای عضو رکا برگزار می‌شود.
در روز اول، نشست اتاق‌های تجارت منطقه، نشست‌های گروهای کاری و برنامه‌ی ویژه‌ی توانمندسازی زنان تجارت‌پیشه در زمینه‌ی دسترسی آن‌ها به بازارهای منطقه و جهان برگزار شد.
رولا غنی بانوی اول کشور که در راس یک هیات به‌شمول وزیر امور زنان به روز 13 نوامبر وارد عشق‌آباد شد، به‌عنوان سخران اصلی در روز نخستین نشست رکا سخن گفت.
رولا غنی کنفرانس رکا را ساختار موثری برای شکل‌گیری همکاری و همگرایی منطقه خواند و به‌صورت خاص گفت که نقش زنان افغان در عرصه‌ی تجارت برجسته‌تر شده است. او گفت کار دوشادوش مردان و زنان باعث تقویت اساس خانواده و در نهایت جامعه و منطقه خواهد شد.
به‌نمایندگی از دولت افغانستا، سررو دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، برخی دیگر از مقا‌م‌های عالی‌رتبه و 170 فرد از سکتور خصوصی در این نشست شرکت کرده‌اند.
در این نشست مقامات دولتی ۴۴ کشور منطقه و جهان و نمایندگان ۳۸ سازمان بین‌المللی شرکت کرده‌اند.
اهداف عمده‌ی رکای هفتم
ارزیابی پیشرفت‌های رکای ششم، بحث روی چالش‌ها، موانع و نیازهای مالی و سرمایه‌گذری، ایجاد اجماع در مورد گام‌های مشخصی که باید از سوی حکومت‌ها، سکتور خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی در رابطه به پروژه‌های فعلی برداشته شود، ارایه‌ی طرح‌ پروژه‌های نو منطقوی و ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر میان رکا، پروسه‌ی قلب‌آسیا و چهارچوب‌های دیگر همکاری‌های منطقوی اهداف عمده‌ی هفتمین نشست رکا می‌باشد.
افزون بر این گفت‌وگوهای اقتصادی یا رکا بر همکاری در زمینه‌ی مشارکت منطقه‌یی مزایای آب، مبارزه با مواد مخدر، حمل‌ونقل، انتقال انرژی، تسهیل تجارت، محیط کسب و کار نیز متمرکز است.
پروژه‌هایی که در اولویت رکای هفتم قرار دارد
تمدید لوله‌ی گاز تاپی، انتقال برق کاسا یک‌هزار، انتقال برق تاپ 500 کیلوولت، خط ریل پنج‌جانبه، دهلیز ترانزیتی لاجورد، دهلیز بین‌المللی ترانسپورت و ترانزیت چابهار و ابتکار یک کمربند یک راه از اولویت‌های رکای هفتم خوانده شده است.
شکیب مستغنی سخن‌گوی زوارت خارجه به اطلاعات روز گفت از دو سال بدین‌سو هر یک از این پروژه‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته است. وی آغاز کار عملی دو پروژه‌ی کاسا یک‌هزار و تاپی، امضای توافق‌نامه‌ی بندر چابهار و نهایی شدن موافقت‌نامه‌ی راه لاجورد را از مصداق‌های‌ پیشرفت‌هایی عنوان کرد که در نشست‌های قبلی رکا روی آن‌ها توافق شده بود.
به‌گفته‌ی آقای مسغنی افتتاح خط‌آهن آتامراد-آقینه و تکمیل قریب‌الوقوع قسمت سوم خط‌آهن خواف-هرات از دست‌آوردهای دیگر‌ی است که در نشست‌های قبلی رکا روی آن توافق شده بود.
وی افزود که امسال سه پروژه‌ی دیگر نیز به رکای هفتم در عشق‌آباد معرفی خواهد شد: «توانمندسازی اقتصادی زنان از طریق همکاری‌های اقتصادی-منطقوی، ایجاد اتاق‌ تجارت و صنایع رکا و ایجاد مرکز تحقیقاتی و ارزیابی رکا از پروژه‌های دیگری ا‌ست که به رکای هفتم معرفی خواهد شد.»
کنفرانس گفت‌وگوهای منطقه‌یی راجع به افغانستان (رکا) نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ برگزار شد. این کنفرانس‌ها تاکنون در شهرهای اسلام‌آباد، دهلی، استانبول، دوشنبه و دو بار هم در کابل برگزار شده است.
نشست همکاری های منطقه‌یی راجع به افغانستان در اصل پروسه‌یی است به هدف ایجاد همگرایی منطقه‌یی.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *