تیفا: افراد نزدیک به غنی و عبدالله در پی ایجاد بحران در انتخابات اند

اطلاعات روز: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) ادعا می‌کند که برخی افراد نزدیک به رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در تلاش ایجاد بحران در انتخابات‌های آینده اند.
در سلسله‌ ارائه طرح‌ها و پیشنهادات انتخاباتی از سوی احزاب سیاسی، ائتلاف‌ها، جامعه‌ی مدنی و سایر نهادهای ذیدخل انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات، بنیاد انتخبات شفاف افغانستان نیز امروز (یک‌شنبه، 21 عقرب) طرح خود را به این کمسیون ارایه کرد.
نعیم ایوب‎زاده، رییس تیفا گفت که افراد نزدیک به عبدالله و غنی و در 10 ماه گذشته تلاش کرده‌اند که انتخابات‌ آینده را به بحران بکشانند و مداخله این افراد در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی به ساختار کمیسیون‌ها و پروسه انتخابات به شدت ضربه زده است.
آقای ایوب‌زاد افزود که هرچند ضعف در کمیسیون مستقل انتخابات نیز وجود دارد؛ اما این افراد برای نظام انتخاباتی خطرناک پنداشته می‌شوند.
از سوی دیگر رییس تیفا گفت که برای برگزاری انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها آمادگی‌های کافی گرفته نشده است و حکومت نیز اراده‌یی برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ندارد.
آقای ایوب‌زاده با برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز مخالفت کرد و گفت که برکناری کمیشنران راه حل نیست. به باور او، به جای برکناری کمیشنران باید روی اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و فرایند انتخابات تمرکز شود.
به گفته‌ی او، اگر کمیشنران انتخابات برکنار شوند، برگزاری انتخابات پارلمانی و حتی ریاست‌جمهوری به دلیل طولانی بودن مراحل گزینش کمیشنران جدید به تاخیر خواهد افتاد.
رییس تیفا، ناامنی، نبود بودجه، فقدان اراده سیاسی برای برگزاری انتخابات، پایین بودن ظرفیت در کمیسیون‌های انتخاباتی، نبود برنامه دقیق برای برگزاری انتخابات، سردرگمی و هرج و مرج در کمیسیون‌های انتخاباتی، عدم شفافیت در مصرف بودجه کمیسیون، نبود اراده برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و نبود همکاری میان دو کمیسیون انتخاباتی را از مشکلات جدی فراراه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور خواند.
رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان افزود که طرح این نهاد بیشتر جنبه‌ی عملی دارد و امید‌وار است که از آن استفاده اعظمی شود.
پیش از این نیز برخی احزاب از جمله حزب اسلامی گلبدین حکمتیار طرح‌های انتخاباتی خود را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *