گالری عکس: زندگی پناهجویان افغان

گاردین/جوئل ون هوت
ترجمه: جلیل پژواک

در طی چهار سال گذشته، عکاس هالندی، جوئل ون هوت، مسافرت پناهجویان افغان در سراسر جهان را مستند کرده است. در افغانستان، اطلاعات اندکی از تجربیات و واقعیت‌های زندگی پناهجویان و مهاجران در دسترس است. ون هوت بار اول در سال 2010 به کابل می‌رود و با خوش‌بینی مفرطی که ناشی از پول و منابع بشری که با حمله‌ی ایالات متحده به افغانستان آغاز شده بود، مواجه می‌شود. اما در سال 2015، زمانی‌که ون هوت افغانستان را ترک می‌کرد، این خوش‌بینی جایش را به نومیدی مطلق داده بود. پرسشی که دوستان افغان‌اش مرتب از او می‌پرسیدند، این بود که چگونه می‌توانند این کشور را ترک کنند.
این عکس‌ها برگرفته‌شده از نمایشگاهی است که در دفتر گاردین در لندن برگزار شده و همزمان در دیوارهای بتنی ضد انفجار در مرکز شهر کابل به نمایش گذاشته شده بودند.

عکس‌ها:
افغانستان، سپتمبر 2012

افغان‌ها سوار بر وانت قاچاقچیان انسان در نیمروز، ولایتی دوردست در جنوب‌غرب افغانستان. آن‌ها پیش از رسیدن به ایران، از ایالات بلوچستان پاکستان عبور می‌کنند.

افغانستان، سپتمبر 2012
گلبدین، یک مهاجر افغان که سعی داشت با وانت به پاکستان وارد شود، با انفجار ماین کنار جاده زخمی شده است. او منتظر است که توسط یک بس به ولایت هرات برگردد.

افغانستان، مارچ 2016
شریف‌الدین بر درختی بالا شده و به فرمانده پولیس که نام دارندگان پاسپورت را می‌خواند، گوش فرا داده است. او یکی از کسانی است که امیدوار اند در کشور همسایه، ایران، مشغول کار شوند.

انگلستان، سپتامبر 2017
گرمیت کور روی راه‌پله‌ی خانه‌اش در محله‌ی Southall ایستاده و شوهرش، پریتپال سینگ با دخترش گانیف پایین‌تر از او نشسته‌اند. گرمیت و پریتپال، کابل را در جریان جنگ داخلی دهه‌ی 1990 میلادی ترک کرده‌اند.

انگلستان، مِی 2017
نذیر در شرق لندن میوه و سبزیجات می‌فروشد. او روزانه دوازده ساعت و هفت روز هفته کار می‌کند. نذیر شش سال پیش از طریق کالایس به انگلستان رسیده و یک سال پیش حق اقامت را دریافت کرده است. او درس و دانشگاهش را در ولایت بغلان، در شمال افغانستان ترک کرده است تا پناهنده شود.

صربستان، دسامبر 2016
در انبار متروکه‌‌یی عقب ایستگاه مرکزی قطارِ بلگراد، مردان افغان و پاکستانی دور آتش جمع شده‌اند. با بسته‌شدن مرز عبور به کشورهای اروپایی، بسیاری پناهجویان برای ماه‌ها در این‌جا گیر مانده‌اند.

آلمان، مارچ 2017
در حومه‌ی فرانکفورت، افغان‌ها عید نوروز را تجلیل می‌کنند. مردها می‌رقصند و به اجرای همایون انگار، آوازخوان افغان که چندسال قبل به اروپا مهاجر شده است، گوش می‌دهند.

آلمان، آپریل 2017
ساختمان سابق فرودگاه تمپل‌هوف اکنون به پناه‌گاهِ پناهجویان تبدیل شده است. در حدود نیمی از 500 پناهجویی که در این مکان اقامت دارند، از افغانستان هستند و بسیاری‌های آن‌ها بیش از یک سال در این‌جا بوده‌اند.

یونان، مِی 2016
در نزدیکی مرز مقدونیه، خالد در کنار سرک می‌خوابد. پولیس مقدونیه او را، پس از این‌که خودش را به‌سختی به آن کشور رسانده بود، دوباره به یونان برگردانده‌اند. او ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را پس از این‌که حملات دولت اسلامی افزایش یافت، ترک کرده است.

یونان، جون 2017
مرتضی که هنوز نوجوان است، در دریای اژه در جزیره‌ی لیسبوس شنا می‌کند. می‌توان در پس‌زمینه‌ی عکس ترکیه را دید. او در کنار دیگر نوجوانان افغان در انتظار تصمیم حکومت یونان در مورد درخواست پناهندگی آن‌ها به‌سر می‌برد.

یونان، جون 2017
قبر یک کودک افغان روی تپه‌یی در جزیره‌ی Chios. او در فبروری 2016، هنگامی که خانواده‌اش از ترکیه به یونان عبور کردند جان سپرد و در یکی از قبرستان‌های ارتدوکس یونانی با دیگر مهاجرانی که به قصد رسیدن به اروپا جان‌های خود را از دست داده‌اند، به خاک سپرده شده است. هیچ‌کسی علت مرگ را نمی‌داند، اما دولت محلی مظنون است که او موقع فرار لگدمال شده و جان باخته است.

ترکیه، جولای 2017
در روزهای یک‌شنبه، مردهای افغان در «ساحل پارک» واقع در استانبول گردهم می‌آیند تا مسابقه‌ی کشتی‌گیری یکدیگر را تماشا کنند. بسیاری‌ افغان‌ها اغلب در انتظار فرصتی برای سفر به اتحادیه‌ی اروپا، در این‌جا زندگی می‌کنند.

ایالات متحده، جولای 2016
افغان‌ها برای نماز و تجلیل از عید فطر، در ساکرامانتوی کالیفرنیا گردهم آمده‌اند. بسیاری از آن‌ها قبلا به‌عنوان مترجم با نیروهای امریکایی و USaid کار کرده‌اند.

اندونیزیا، سپتمبر 2013
پناهجویان از کشورهای افغانستان، ایران و عراق، پس از یک تلاش ناموفق برای رسیدن با قایق به استرالیا، توسط بس به خانه‌های امن مهاجرین در جاگارتا انتقال داده‌ می‌شوند. پولیس اندونیزیا کاروان آن‌ها را در ساحل شرقی جاوه متوقف کرده است.

فرانسه، اکتبر 2016
یک پناهجوی افغان در کنار وسایل‌ و خیمه‌اش که در جنگل آتش زده شده است، ایستاده است. او یکی از حدودا 8 هزار پناهجو و مهاجری بود که در این کمپ اقامت داشتند و سعی می‌کردند خود را به انگلستان برسانند.

فرانسه، اکتبر 2016
یک پناهجوی افغان توسط افسران پولیس فرانسه به خارج از جنگلی در کالایس همراهی می‌شود. در این روز اردوگاه مهاجران در این جنگل بسته شد.

روسیه، مِی 2017
معصومه در پارک Gorky در مسکو قدم می‌زند. او که حالا دانشجوی دکتورای انجنیری است، دو سال قبل هرات، ولایت غربی افغانستان را پس از آن‌که به‌خاطر کار با خارجی‌ها در کمیسیون انتخابات، مورد تهدید واقع شد، ترک کرد.