روسیه طالبان را در جنگ علیه نیروهای ناتو تمویل می‌کند

تایمز/آنتونی لوید

بر اساس اظهارات مقامات افغان و اعضای گروه اسلام‌گرا که تایمز به آن دست یافته، روسیه عملیات نظامی طالبان علیه نیروهای ناتو در افغانستان را از طریق یک برنامه‌ی مخفی فروشات نفت، تمویل می‌کند.
روسیه قطارهای تانکر نفت را از طریق بندر حیرتان که هم‌مرز با ازبکستان است، به افغانستان می‌فرستد. از آن‌جا این تانکرها به‌صورت رایگان به شرکت‌های وابسته به طالبان انتقال داده می‌شود. این کار شورشیان را قادر می‌سازد تا از این دَرَک یعنی فروش نفت، ماهانه در حدود 2.5 میلیون دالر پول نقد به‌دست بیاورند.
روسیه در ماه‌های اخیر حمایت‌اش از طالبان را در یک تلاش آشکار به‌هدف سرکوب جنگجویان دولت اسلامی توسط طالبان، افزایش داده است. دادوستد با طالبان بخشی از استراتژی جنگ نیابتی علیه امریکا و متحدانش، که میدان‌های جنگ از اکراین تا سوریه را در برمی‌گیرند، شده است.
یک‌تن از خزانه‌داران طالبان در ولایت غزنی می‌گوید: «ما نفت را می‌فروشیم و پول آن را مستقیما به فرماندهان‌مان توزیع می‌کنیم». این خزانه‌دار به‌عنوان بخشی از تلاش‌های طالبان برای تبلیغات ارتباطاتش با حامیان بین‌المللی، مجاز به صحبت با یک خبرنگار شده بود که ممکن این رویکرد، ضدحمله‌یی بر تصمیم ترمپ در ماه اگست مبنی بر فرستادن 3800 سرباز تازه‌نفس امریکایی به افغانستان و کمک مالی حکومت افغانستان، باشد.
خزانه‌دار طالبان به تایمز گفت: «قبول کردن پول از روسیه چیزی نیست که ما خواهان‌اش باشیم اما در این مرحله‌ی جهادِ ما، این کار ضروری است».
مسکو بارها توسط مقامات ارشد امریکا، به حمایت از طالبان متهم شده است. اخیرا، رِکس تیلِرسون وزیر امور خارجه‌ی امریکا گفت: «روسیه سلاح طالبان را تامین می‌کند و این کار البته، نقض قواعد جهانی و نقض قواعد شورای امنیت سازمان ملل است».
با این‌حال، در گفت‌وگو با تایمز اولین‌باری بود که طالبان آشکارا دریافت کمک از سوی روسیه را اعتراف کردند. ناتو بیش از 13000 سرباز در افغانستان دارد که 500 تن آن‌ها عساکر بریتانیایی‌اند. این عساکر به‌عنوان بخشی از ماموریت حمایت قاطع ناتو، برای آموزش، مشورت و همکاری با نیروهای افغان و دولت افغانستان، در این کشور باقی مانده‌اند.