عفیف باختری شاعر شهیر کشور درگذشت

اطلاعات روز: اسدالله عفیف باختری، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار شهیر کشور جمعه‌شب در شهر مزارشریف درگذشت.
باختری در سال ۱۳۴۱ در شهر مزارشریف متولد شد. مکتب را در بلخ به پایان رساند و از رشته‌ی زراعت دانشگاه کابل فارغ شد.
باختری نخستین شعرهای خود را در سال‌های تحصیل در کابل نوشت و در همان سال‌ها بود که با آثار سرآمدان ادبیات فارسی و شاعران غربی آشنا شد.
از عفیف باختری پنج مجموعه شعر به‌نام‌های «سنگ و ستاره» (۱۳۸۲ بلخ)، «آوازهای خاکستری» ( ۱۳۸۳ بلخ)، «من با زبان دریا» ( ۱۳۸۶ کابل)، «با یک پیاله چای چطوری عزیز من؟» ( کابل ۱۳۸۶) و «صد غزل» (۱۳۹۱ کابل) منتشر شده است.
در جشنواره‌ی شعر معاصر افغانستان که چند ماه پیش در کابل برگزار شده بود، عفیف باختری عنوان بهترین شاعر ده سال پسین افغانستان را نیز از آن خود کرد.
باختری با غزلیاتش که زبان شعری خاص خود را دارد مطرح شد. او پس از دانش‌آموختگی، در سمت‌های آموزگاری، کارمند اداری انجمن نویسند‌گان بلخ و اداره‌ی کل امور فرهنگی و اجتماعی ولایت‌های شمالی کشور، مسئول بخش فرهنگی و اجتماعی اداره‌ی هلال احمر در بلخ، سردبیری نشریه‌ی «جهان نو» و مدیرمسئول ماهنامه‌ی «الف تا یا» در بلخ کار کرد.
خبر در گذشت باختری از اثر «بیماری» بسیاری‌ها را متأثر کرد. در روز شنبه شبکه‌های اجتماعی افغانستان پر شد از این خبر و کاربران اشعار و پاره‌غزل‌های او را همرسانی کردند. شماری از شخصیت‌های سیاسی کشور نیز پیام تسلیت دادند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی کشور در پیامی گفت یکی از شاعران، نویسند‌گان، و روزنامه‌نگاران «چیره‌دست، متعهد و توانای» کشور در گذشت.
آقای عبدالله افزود خبر درگذشت «این شاعر و نویسنده‌ی پرآوازه که سال‌ها برای مردم و سرزمین‌اش نوشته و درد و آرمان‌های آنان را در قالب شعر فریاد زده است، مایه‌ی تأثر و یک ضایعه‌ی کلان می‌باشد.»
به گفته‌ی او، باختری، تمام عمرش را غریبانه صرف فعالیت‌های علمی و فرهنگی کرد.
سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در پیام خود گفته است باختری شاعر دردآشنای کشور بود که عمری را در راه توسعه‌ی فرهنگ، هنر و ادب سپری کرد. دانش مرگ باختری را در جامعه‌ی فرهنگی و ادبی کشور یک ضایعه خوانده است.
عطامحمد نور، والی بلخ در پیام تسلیت خود وعده داده که براى پاسداشت مقام اندیشمندان و فرهیختگان، به‎زودى یک جای ارزشمند را به نام استاد عفیف باختری نام‌گذاری می‌کند.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور نیز در پیامی از باختری به‌عنوان یکی از چهره‌های درخشان فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفته که باختری یك عمر با «تعهد و عشق» در راستای آفرینش، رشد و تعالی ادبیات و فرهنگ، كار و پیکار كرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *