معاون دوم رییس‌جمهور: برخی شعارها و طرح‌ها به‌معنای کودتای سیاسی است

سمپوزیم ملی جوانان در مورد اهداف توسعه‌ی پایدار در افغانستان که برای سه روز در کابل به‌منظور آگاهی‌دهی بیشتر در مورد اهداف توسعه‌ی پایدار، طرح راه‌حل‌های مناسب برای تحقق آرمان‌های توسعه‌ی پایدار و بومی‌سازی آن‌ها در افغانستان برگزار شده بود، به روز جمعه پایان یافت.
سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در مراسم اختتامیه‌ی این برنامه در قصر مرمرین گفت توسعه و اهداف توسعه‌ی پایدار یکی از موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز برای بشریت امروز و مخصوصاً برای مردم افغانستان است.
معاون رییس‌جمهور از میان 17 هدف و 169 شاخص توسعه‌ی پایدار، اهداف 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 8 و 16 را برای افغانستان و مردمش مهم خواند.
این اهداف شامل ایجاد جامعه‌یی عاری از فقر و گرسنگی، برخوردار از صحت و سلامتی مطلوب، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، کار و اقتصاد خوب و صلح و عدالت می‌باشد.
آقای دانش افزود: «امیدوارم در مدت‌زمانی که برای تحقق این اهداف تعیین شده یعنی تا سال 2030 ما بتوانیم در جهت عملی شدن این اهداف گام‌های اساسی برداریم.»
وی نقش جوانان را در ملت‌سازی، دولت‌سازی، انکشاف و توسعه و امنیت و دفاع از کشور مهم خواند و گفت جوانان جوانان در همه‌ی عرصه‌های زندگی نقش و رسالت بسیار مهمی را بردوش دارند.

«ملت از شعارهای بیهوده پیروی نمی‌کند»
معاون رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش گفت ما به عقب برنمی‌گردیم و دوره‌های سیاه گذشته دیگر آمدنی نیست. به گفته‌ی او ملت دیگر از شعارهای بیهوده و بی‌نتیجه هم پیروی نخواهد کرد.
آقای دانش بدون این‌که از فرد خاصی نام بگیرد گفت: «شعارهایی مانند طرح حکومت موقت و یا مانند آن، بازگشت به عقب و به‌معنای از دست دادن همه‌ی دستاوردهای یک‌ونیم دهه‌ی اخیر و به‌معنای کودتای سیاسی است.»
به باور آقای دانش، افغانستان بهترین قانون اساسی و بهترین نظام سیاسی و حقوقی را دارد و هیچ نیازی برای قطع آن و آغاز مجدد پروسه‌ی دولت‌سازی نیست.
وی می‌گوید برخی از شعارها و طرح‌ها یک نوع تصفیه‌حساب‌های شخصی است تا دلسوزی به کشور و ملت، سیاستمداران ما باید به مصالح و منافع کشور و مردم توجه کنند نه به سلایق و منافع شخصی، حزبی و قومی خود.
آقای دانش در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که اخیراً احمدضیا مسعود، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب پس از برکنار شدنش از سوی رییس‌جمهور، هشدار داد: «پس از مشورت با مردم افغانستان، رهبران و فرماندهان جهادی، کافه‌ی مجاهدین، احزاب سیاسی، علما و روحانیون، روشنفکران، بزرگان اقوام، شخصیت‌های ملی، مسئولان نهادهای اجتماعی و جامعه‌ی مدنی، مواضع و دیدگاه‌های خویش را در رابطه با تغییرات لازم در ساختار نظام مطرح خواهم نمود.»
پیشتر از او، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین در واکنش به حمله‌ی امریکا بر مواضع داعش در اچین ننگرهار گفت رهبران حکومت وحدت ملی با اجازه دادن به این حمله مرتکب «خیانت ملی» شده‌اند. وی گفته بود که تصمیم گرفته است تا امریکا را از خاک افغانستان خارج کند.
معاون رییس‌جمهور اما می‌گوید مرزهای قانونی و حقوقی مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها مشخص است: یک شخص یا حزب سیاسی یا در درون دولت و حکومت است و با حکومت همکار یا بیرون از حکومت به‌عنوان اپوزیسیون و یا هم مانند طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی به‌عنوان دشمن و مخالف مسلح در جنگ با دولت.
آقای دانش افزود: «امکان ندارد هم در درون حکومت بود و هم به‌عنوان اپوزیسیون برخورد کرد و منتقد و معترض بود و یا حتا هم‌نوایی داشت با دشمنان مردم و مخالفان مسلح دولت.»
معاون دوم رییس‌جمهور انتقاد از دولت را می‌پذیرد اما می‌گوید انتقاد و اعتراض از جانب اپوزیسیون روا است آن‌هم در چوکات قانون اساسی و نه به‌عنوان تحریک مردم به تمرد، شورش و عصیان.
وی از جوانان در این نشست خواست با هوشیاری و دقت، حوادث و تحولات سیاسی کشور را دنبال کنند و با حمایت از قانون اساسی و نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، اجازه ندهند کشور به عقب برگردد و همه‌ی دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی یک‌ونیم دهه‌ی اخیر از دست برود و یا با خطر مواجه گردد.
سمپوزیم ملی جوانان در مورد اهداف توسعه‌ی پایدار از سوی «اجتماع متفکران جوان» با همکاری وزارت اقتصاد و به کمک مالی برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل و سفارت دانمارک در کابل برگزار شده بود.
اشتراک‌کنندگان این نشست سه روزه طرحی را در قالب آجندای کاری جوانان نهایی کرده تا زمینه‌ی بسیج دولت، جامعه‌ی مدنی، نهادهای غیرانتفاعی داخلی و بین‌المللی، شبکه‌ها و فعالین، شخصیت‌های علمی، پالیسی‌سازان و تجارات را فراهم ساخته و در پایان این طرح با رییس‌جمهور شریک می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *