موافقت‌نامه‌ی همکاری میان وزارت صحت عامه و اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل به امضا رسید

‌اطلاعات روز: امضای موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری در مقاطع مشترک وظیفه‌ای میان وزارت صحت عامه و بورد مستقل انکشاف شهر جدید کابل، روز گذشته (1 اسد 1392) امضا گردید. ثریا دلیل، وزیر صحت عامه‌ گفت: «طبق ماستر پلان وزارت صحت عامه، شهر جدید کابل به عنوان نخستین شهر معیاری در کشور، بهترین امکانات زیست، صحت و بهداشت را برای شهروندان ارائه خواهد نمود». به گفته‌ی او، وزارت صحت عامه در این موافقت‌نامه با هم‌کاری ریاست اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل در مورد توزیع مناسب مراکز صحی از نظر دست‌رسی مردم، تهیه‌ی معیارهای جدید و پیش‌رفته طبابت در شهر جدید کابل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 هم‌چنان محمد یوسف پشتون، سرپرست بورد مستقل کابل جدید، تطبیق پروژه‌ی شهر جدید کابل را یک حرکت بی‌سابقه در تاریخ کشور دانسته و هماهنگ نمودن مسوولیت‌ها و صلاحیت‌ها در مقاطع مشترک وظیفه‌ای برای پلان‌گذاری، انکشاف، بهره‌برداری و ارائه‌ی خدمات موثر در شهر جدید کابل را یک ضرورت حتمی عنوان نمود.

غلام سخی حسن زاده، رییس اجرایی اداره‌ی انکشاف شهر جدید، در رابطه با عقد موافقت‌نامه گفت: «این توافق‌نامه وظایف، مسوولیت‌ها وصلاحیت‌های کاری را در مقاطع مشترک وظیفه‌ای بین نهادهای دولتی مشخص می‌نماید».

ماسترپلان صحت عامه که از سوی اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل به طور مسوده آماده شده و با هم‌کاری‌ وزارت صحت‌ عامه، این طرح جامع توسط بخش‌های خصوصی و عامه تطبیق می‌شود. سخی حسن زاده در رابطه با ماستر پلان صحت عامه‌ی شهر جدید گفت: ایجاد کامپلیکس‌ (مجموعه)های صحی با معیارهای جهانی، ارائه‌ی خدمات صحی در کابل با داشتن اقلیم عالی، یک بخش مهم سکتور صحی تسهیلات عامه در ماستر پلان کابل جدید می‌باشد. به گفته‌ی او، اداره‌ی انکشاف شهر جدید‌ در نظر دارد این شهر را با معیارهای جهانی بسازد که مسلماً مسئله‌ی صحت نیز از معیارهای عالی برخوردار خواهد بود.

وزارت صحت عامه و اداره‌ی انکشاف شهر جدید به توافق رسیده که در فراهم ساختن تسهیلات و ایجاد مراکز صحی با توجه به تجربه‌های ثابت شده در دنیا، خدماتی را ارائه کند که مریضان برای معالجه در خارج از کشور نروند و هم‌چنان در نظر دارند با تهیه‌ی امکانات وسیع در عرصه‌ی طبابت، کشورهای دیگر نیز به افغانستان مراجعه کنند. وزیر صحت عامه نیز در این زمینه گفت، در ساختن شهر جدید کابل، تمام معیارها در نظر گرفته شده که یک جزو آن خدمات صحی نیز می‌باشد.

‌برخی معتقدند که وزارت صحت عامه و اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل با ایجاد مجموعه‌های صحی در شهر جدید نمی‌تواند مشکلات تمام مردم افغانستان را پاسخ‌گو باشد. از نظر آن‌ها، فراهم‌آوری چنین امکانات، ناممکن به نظر می‌رسد. اما وزیر صحت عامه در رابطه با توزیع مراکز صحی گفت: هدف از ایجاد چنین کامپلیکس‌ها، تنها به نفوس شهر جدید برنمی‌گردد، بلکه برای تمام مردم کشور در نظر گرفته شده است. او هم‌چنان گفت، در کنار ایجاد کامپلیکس‌های صحی، شبکه‌ی منظمی از شفاخانه‌ها خواهد بود که برای مریضان با در نظر داشت منازل و محلات رهایشی خدمات را ارائه می‌کند. او در مورد دریا و سرک‌ها که صحت شهروندان کابل را تهدید می‌کند، گفت موضوع آب، دریا و سرک‌ها ‌در نظر گرفته شده است.

 توافق‌نامه‌ی هم‌کاری میان وزارت صحت عامه و اداره‌ی انکشاف شهر جدید کابل از سوی ثریا دلیل، وزیر صحت عامه و غلام سخی حسن زاده به امضا رسید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *