کمیسیون …یاب!

افراد مسلح ناشناس 8 معدنچی را در ولایت بغلان کشته‌اند.
طالبان گفته این کار ما نیست. ما معدنچی مردم را نمی‌کشیم. این حتماً کار اربکی‌ها است که مربوط اداره‌ی کابل می‌شود.
مقامات محلی گفته‌اند که کار داعش است. داعش هم که مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته. معلوم نیست چه گروهی این قتل دسته‌جمعی را انجام داده است.
این معلوم نبودن کمر حکومت را شکسته است. مقامات حکومتی گیج شده، نمی‌فهمند چه گروهی را از دایره‌ی اسلام خارج کنند و آن‌ها را تقبیح بفرمایند. یکی می‌گوید کار تکفیری‌هاست. کی تکفیری است؟ معلوم نیست. شاید لشکر طیبه، شاید لشکر جهنگوی، شاید گروه‌های تروریستی که ریشه در آسیای میانه دارند، شاید هم داعش. یکی می‌گوید نباید این‌قدر عجله کنیم. شاید هیچ‌کدام این گروه‌ها تکفیری نباشد. ما که تحقیق نکرده‌ایم کدام‌شان تکفیری‌است و کدام‌شان نه. دیگری در فیس‌بوک خود نوشته است که حتماً کار تروریستان است. آن‌ها می‌خواهند اقوام باهم برادر افغانستان به جان هم بیافتند و دندان‌های خویش را در جان یک‌دیگر فرو کنند، گوشت بکنند و آن را تُف کرده، دوباره فرو کنند، دوباره گوشت بکنند و دوباره تُف کنند، تا که دندان‌های‌شان شل شود. اما تروریستان کور خوانده‌اند، ما حتا اگر به جان هم بیافتیم، گوشت هم را با دندان نمی‌بریم و تُف نمی‌کنیم. خداوند چاقو و کارد و برچه را برای چه آفریده. به هر صورت، کشتن دسته‌جمعی کارمندان بی‌گناه در ولسوالی تاله و برفک، اصلاً کار خوب نیست. یک مصیبت است. ما این مصیبت را به نمایندگی از تمام حکومت، برای خانواده‌های عزیزان شهید خویش تسلیت عرض می‌کنیم. خداوند دایکندی برین را جای آن‌ها بگرداند. در همین حال یک مقام دیگر که حتا هزاره هم نیست از این کار جگرخون شده و گفته که دشمنان ملت افغانستان در پی ایجاد نفاق‌اند. این وظیفه‌ی ماست که به خواسته‌ی آن‌ها نه بگوییم و بگذاریم که هر روز کشته و زخمی شویم اما اجازه ندهیم آن‌ها به اهداف شوم خویش برسند.
خلاصه از بس هیچ کس نمی‌فهمد که قاتل کیست، خود مهاجمان مسلح هم در تماسی به یک رادیو گیج شده و یادشان رفته. به همین منظور، حکومت وحدت ملی یک کمیسیون …یاب تشکیل داده. یکی از سخنگویان حکومت در تماس با رسانه‌ها گفت: «تروریستانی که این کار را کرده، بسیار بی‌رحم‌تر از دیگر تروریستان‌اند. قانون تروریستانتیزیم به ما می‌گوید: «هر گروهی که شهروندان افغانستان را می‌کشد، باید مسئولیت آن را به عهده بگیرد». در غیر آن هم مردم گیج می‌شوند هم مقامات. بناءً ما دقیق گفته نمی‌توانیم که کار کدام گروه است. اما منافع ملی ایجاب می‌کند که بگوییم کار داعش بوده است.»
اما سخنگوی دیگری که از این سخنگوی بی‌خبر بود و فیس‌بوک او را چک نکرده بود، به رسانه‌ها گفت: «موضع حکومت تغییر نمی‌کند. این بار هشت نفر کشته شده، بار دیگر شاید 30 نفر کشته شوند. کسی چه می‌داند. حکومت وحدت ملی هم‌چنان کاسه‌ی صلح را پیش تروریستان می‌گذارد تا آش دوستی و برادری را از آن بردارند و بخورند.»
به هرحال، این کمیسیون تشکیل شده. چون هنوز فیصله نشده که این کمیسیون چه کار کنند، نام آن‌را کمیسیون …یاب گذاشته‌اند. از بهر احتیاط.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *