رییس و اعضای اداری کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شدند

اطلاعات روز: امروز (یک‌شنبه، هفتم قوس) در نخستین روز کاری اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی رییس و اعضای اداری کمیسیون‌ مستقل انتخابات برگزیده شدند.
نجیب‌الله احمدزی به‌عنوان رییس، وسیمه بادغیسی به‌حیث معاون عملیاتی، عبدالقادر قریشی به‌حیث معاون اداری و گلاجان عبدالبدیع صیاد، به‌حیث دبیر و سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شدند.
نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات ۴۰ سال سن و در رشته‌ی مدیریت تجارتی مدرک ماستری دارد و از قوم پشتون است. آقای احمدزی پیش از این به‌عنوان مشاور در سازمان بین‌المللی مهاجرت و چندین نهاد خصوصی کار کرده‌است.
سرور دادنش، معاون دوم رییس‌جمهور اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را طی محافلی معرفی کرده و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که بی‌طرفی، عادلانه‌بودن و شِفافیت‌بودن را، به‌گونه‌ی جدی در نظر بگیرند.
آقای دانش گفت کمیسیون‌های انتخاباتی سر از امروز وظیفه‌ی پاسخ‌گویی در قبال سرنوشت مردم و یک مسئولیت مهم و بی‌مانند ملی را بر دوش گرفته و برای برگزاری انتخابات تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.
او شفافیت و کسب اعتماد مردم را از موارد اصلی در رعایت اصول و اساسات انتخابات عنوان کرده و افزود: «شفافیت در صورتی تأمین می‌شود که دستگاه اجرایی و مدیریت آن یک دستگاه مطمئن، با اعتماد، مسئولیت شناس، صادق، با ایمان و وفادار به منافع ملی و مصالح مردم باشد.»
به گفته آقای دانش، برای تأمین شفافیت، علنی بودن همه‌ی فعالیت‌ها، تصمیمات و فیصله‌های کمیسیون لازم و ضروری است.
همچنان اعضای تازه‌ی کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌های انتخاباتی نیز در مراسم دیگر معرفی شدند.
آقای دانش در این مراسم گفت: «نظارت و رسیدگی به شکایات و اعتراضات، مهم‌تر از برگذاری انتخابات است. می‌توانم بگویم که جایگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی به مراتب مهم‌تر و تأثیرگذارتر از کمیسیون مستقل انتخابات است.»
انتظارها بر این است که اعضای جدید کمیسیون‌ها انتخاباتی، سال آینده انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را برگزار و مدیریت کنند. از بهر اصلاح نظام انتخاباتی و تعیین کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخابات پارلمانی که قرار بود در ماه سرطان سال 1394 برگزار شود، برگزار نشد.
پس از آن‌که انتخابات ریاست‌جمهوری 1393 با تقلب‌های گسترده برگزار و شماری از کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به دست‌کاری انتخابات متهم شدند، نهادهای انتخاباتی اعتبار خود را نزد مردم از دست دادند و جنجال‌های زیادی در کشور خلق شد.