نخست‌وزیر آلمان: اخراج پناهجویان افغان دشوار است

اطلاعات روز: آلمان تصمیم دارد که در سال جاری میلادی حدود 100 هزار پناهجو را که حق اقامت دریافت نکرده‌اند، از آلمان اخراج کند، اما انگلا مرکل، نخست‌وزیر این کشور اخراج پناهجویان افغان را دشوار خوانده است.
به نقل از دویچه وله، خانم مرکل روز جمعه در در کنفرانسی گفته است یک سوم از 100 هزار پناهجو به‌صورت اجباری به کشورهای اصلی شان برگردانده می‌شوند. به گفته‌ی او، ۶۰ هزار تن از این پناهجوان در چهارچوب برنامه‌ی بازگشت داوطلبانه به خواست خودشان به کشورهای شان بر خواهند گشت.
او از دولت‌های ایالتی آلمان فدرال خواسته، در صورتی که نیاز باشد، پناهجویان رد شده را به‌صورت عاجل از کشور اخراج کنند. به باور او، این امر باعث می‌شود که بازگشت داوطلبانه پناهجویان به کشورهای شان افزایش یابد.
خانم مرکل هشدار داده: «اگر دولت‌های ایالتی از اخراج اجباری مهاجران امتناع ورزند، پناهجویان خواهند گفت که من داوطلبانه برنمی‌گردم، چرا که آن‌ها من را اخراج نخواهند کرد.»
اما خانم مرکل از مشکلات بازگشت دادن پناهجویان افغان به کشورشان اذعان کرده است. با این هم این موضوع هم در بازگشت مهاجران افغان تغییری به میان نمی‌آورد. مرکل گفته: «نمی‌تواند چنین باشد که همه انسان‌های جوان از افغانستان به آلمان بیایند.»
پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که آلمان تصمیم دارد حدود 12 هزار پناهجوی افغان را در سال جاری از این کشور اخراج کند. تصمیم آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی مبنی بر اخراج ده‌ها هزار پناهجوی افغان در حالی‌ست که در سال جاری بیش از 600 هزار پناهجوی افغانستان از کشورهای ایران و پاکستان برگشته‌اند و اکثر آن‌ها در خیمه‌ها زندگی می‌کنند.
همچنان بر اساس گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در 10 ماه سال جاری میلادی، 455144 نفر از اثر جنگ‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.
در حال حاضر افغانستان با سیلی از بیجاشدگان داخلی و بازگشت مهاجران روبرو است. با رسیدن فصل سرما بازگشت کننده‌ها و بیجاشدگان داخلی که سرپناه ندارد و در دشت‌ها زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.