افغانستان عضویت مجمع جهانی «سیماول اندوگ» یا حرکت جدید قریه را به‌دست آورد

اطلاعات روز: همزمان با افتتاح نشست مجمع جهانی سیماول اندوگ یا «حرکت جدید قریه» در کوریای جنوبی، افغانستان رسماً عضویت این مجمع جهانی را به‌دست آورد.
نشست مجمع جهانی سیماول اندوگ با عضویت بیست کشور از آسیا و افریقا، به‌شمول افغانستان، امروز 19 اکتوبر به‌صورت رسمی با تایید اکثریت اعضا و با حضور رییس این مجمع و نمایندگان کشورهای اشتراک‌کننده در کوریای جنوبی افتتاح شد.
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات به نمایندگی از افغانستان در این نشست اشتراک کرده و در این سفر با هانگ یانسک، وزیر داخله کوریای جنوبی ملاقات نموده است.
براساس خبرنامه‌یی که از سوی وزارت انکشاف دهات به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، طرفين در اين ديدار در مورد تطبيق برنامه‌ی سيماول اندونگ در افغانستان، كمك‌هاي تخنيكي، فرستادن متخصصين بخش سيماول اندونگ به افغانستان، تطبيق برنامه‌هاي سيماول اندونگ به‌شكل آزمايشي يا ابتدایي، تقويت انستيتوت انكشاف دهات افغانستان در بخش تحقيق و مطالعات بحث نموده‌اند.
وزير داخله كوريای جنوبی در مورد بخش‌های یادشده تعهد کرده که افغانستان را همکاری همه‌جانبه کند.
حرکت جدید قریه در سال 1970 در کوریای جنوبی آغاز شد و با راه‌اندازی این حرکت، مردم سهم اساسی در توسعه روستاهای کوریا گرفتند. پس از آن از نظر توسعه، به سرعت فاصله میان روستاها و شهرهای کوریای جنوبی کاهش یافت و پس از آن کشورهای آسیایی و افریقایی با همکاری کوریای جنوبی از حرکت سیماول اندوگ الگوبرداری کردند.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات به نمایندگی از افغانستان در این نشست اشتراک کرده و در این سفر با هانگ یانسک، وزیر داخله کوریای جنوبی ملاقات نموده است
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات به نمایندگی از افغانستان در این نشست اشتراک کرده و در این سفر با هانگ یانسک، وزیر داخله کوریای جنوبی ملاقات نموده است

این حرکت براساس سه اصل عمده، یعنی حس ملی با اراده قوی و پشت کار، حس همکاری به دیگران و حس مالکیت و مسئولیت‌پذیری مردم برای تطبیق پروژه‌ها بنا شده است.
افغانستان درحالی عضویت مجمع جهانی سیماول اندوگ را کسب می‌کند که وزارت احیا و انکشاف دهات به تاریخ پنجم میزان سال جاری اولین کنفرانس آگاهی‌دهی و ادغام مدل حرکت جدید قریه را با اشتراک نمایندگان شوراهای انکشافی از سراسر کشور در کابل راه‌اندازی کرد.
وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید در نظردارد هم زمان با آغاز برنامه ملی میثاق شهروندی، به منظور انکشاف بهتر روستاها، از برنامه‌ی «سیماول اندونگ» (حرکت جدید روستایی) که در کشور کوریای جنوبی موفق بوده است، استفاده و الگو بگیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *