شهرک رهایشی خواجه رواش در کابل افتتاح شد

اطلاعات روز: پروژه شهرک رهایشی خواجه رواش در شرق شهر کابل که دارای 78 بلاک و 2014 آپارتمان می‌باشد، افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.
در افتتاح این پروژه رییس‌جمهور و شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه دولتی حضور داشتند. رییس‌جمهور غنی در صحبت‌هایش بر حل مشکل مسکن در کشور تأکید کرد.
سعادت منصور نادری، وزیر امور شهرسازی در مراسم افتتاح این شهرک گفت که برای ساخت مجتمع‌های مسکونی 6.3 میلیارد افغانی (بیش از 92 میلیون دالر) هزینه شده است. او گفت که کار ساخت این شهرک مسکونی در سال ١٣٩١ در زمین به وسعت ٤٠ هکتار آغاز شد.
آقای نادری افزود که به‌زودی دو پروژه‌ی بزرگ دیگر خانه‌سازی توسط چین و قطر اجرا خواهد شد که به ترتیب ۱۰ هزار و یک هزار آپارتمان در کابل خواهند ساخت.
به گفته‌ی نادری، «موجودیت ده‌ها قرارداد سوال برانگیز، عدم مسؤلیت پذیری و پلان بودجه، نبود مدیریت پاسخ‌گو، فساد اداری، عدم مطالعه‌ی دقیق جوانب تخنیکی و اقتصادی، عدم توجه به زیربنا‌ها، و کسر هنگفت بودجه» از مهم‌ترین مشکلات فرا راه ساخت این شهرک رهایشی بوده است.

شهرک خواجه رواش در شرق کابل دارای ۷۸ بلاک و ۲۰۱۴ آپارتمان می‌باشد
شهرک خواجه رواش در شرق کابل دارای ۷۸ بلاک و ۲۰۱۴ آپارتمان می‌باشد

در همین حال رییس‌جمهور غنی افتتاح این پروژه را یک قدم برای جلب اعتماد مردم دانسته و گفت: «امروز یک قدم مطمئن در یک راه دراز برداشته می‌شود. حلقه خبیثه عدم اعتماد بین مردم، سکتور خصوصی و دولت شکستانده شد. بعد از این ان‌شاالله تعالی با اعتماد کامل بین مردم، دولت و سکتور خصوصی ما مشکل مسکن مردم شریف خود را حل خواهیم کرد.»
آقای غنی افزود که برای این که مشکل مسکن در کشور حل شود، «الگوی مشارکت» راه حل آن است و به‌خاطر این که به مسکن دست یابیم زمین، پول، مشارکت مردم، و ظرفیت ساختمانی لازم است.
او گفت: « این مسأله، فرستادن انسان به مریخ نیست؛ این کار قابل اجرا است! قوانین درست کار دارید، نوع مشارکت کار دارید و از همه زیادتر سرمایه اعتبار را کار دارید. وعده اول ما این است که دولت مشکل زمین برای مسکن را به‌صورت بنیادی حل می‌کند.»

«مشکل اصلی فساد است»
از سوی هم رییس‌جمهور گفت مشکل اصلی افساد است. او تعهد سپرد که به‌صورت اساسی با فساد مبارزه می‌کند.
غنی گفت: «مشکل در کجا است؟ مشکل در فساد است، مشکل در ترجیحات است! وعده من برای‌تان این است که با فساد به‌صورت اساسی مبارزه می‌کنیم تا کسانی که برای ملت کار می‌کنند، تقدیر و تحسین شوند و با شما کار کنند.»

رییس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت مشکل اصلی افساد است و تعهد سپرد که به‌صورت اساسی با فساد مبارزه می‌کند
رییس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت مشکل اصلی افساد است و تعهد سپرد که به‌صورت اساسی با فساد مبارزه می‌کند

همچنان آقای غنی از حضور افراد و حلقه‌های مفسد در ادارات دولتی یاد کرد و گفت: «مشکل بنیادی ما چیست که مردم، سکتور خصوصی و دولت باهم جمع شده نمی‌تواند. مشکل ما فساد است. مشکل ما عدم تعهد است، مشکل ما جدی نگرفتن وقت است، مشکل ما فرهنگ باداری است نه فرهنگ خدمت. دولت گاو شیری نیست که از آن خود را مستفید بسازیم. … ثبات از تفنگ نمی‌آید با تمام قربانی‌های مردم ما، ثبات از اعتماد مردم می‌آید. بنابراین باورمند باشیم که کسانی که جیغ می‌زنند به خاطر این که صاحب میلیاردها دالر دیگر نمی‌شوند، به جیغ این‌ها من توجهی ندارم.»
رییس‌جمهور همچنان گفت که مردم اصلاحات گسترده، دوامدار و عملی می‌خواهد و تعهد ما این است که خواسته‌های ملت عملی می‌شود.
پروژه شهرک خواجه رواش درحالی به بهره‌برداری سپرده می‌شود که به روز سه‌شنبه، 2 سنبله پروژه بلاک‌های رهایشی خوشخال خان نیز به بهره‌برداری سپرده شد.
این پروژه با مساحت 21 هزار متر مربع به ارزش 1.3 میلیارد افغانی در هشت بلاک و 312 آپارتمان از سوی چهار شرکت ساختمانی اعمار شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. با سلام
    وقتی ما از مسکن قابل استطاعت حرف می زنیم بدین معنی است ک هر شهروند توانایی خرید ان را مطابق به استطاعت مالی خود داشته باشد. ولی متاسفانه می بینم که قمت هر واحید مسکونی این آپارتمان ها امروزه بیشتر از پنجا هزار دالر خرید فروش می گردد.
    شهرک ها هر روزه افتتاح می گردد اما مشکلات مسکن د کشور همچون در حال افزایش است
    من مشکل اساسی در مدیریت و فساد اداری چی در سطح وزارت و.. می بینم از وعده ها تا عمل خیلی فاصلن است. با آنکه همین وزیر مشکل مسکن را در کشور در اولویت کاری خود قرار داده بود و گفته بود این مشکل را به صورت بنیادی حل خواهیم کرد ولی می بینیم که صاحب اکثر این آپارتمان ها را وکلای پارلمان و یا کسانی که چندین خانه در مناطق مختلف کابل دارد تشکیل می دهد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *