????????????????????????????????????

کنفرانس ملی سخن‌گویان حکومت به‌منظور «تقویت ارتباطات و ترویج فرهنگ حکومتداری خوب» برگزار شد

کنفرانس ملی سخن‌گویان ولایات به‌منظور «تقویت ارتباطات و ترویج فرهنگ حکومتداری خوب» امروز با حضور مژگان مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، یما نادری معین پالیسی و سرپرست اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی، سخن‌گویان 34 ولایت، ریاست‌جمهوری، ریاست اجراییه، شورای امنیت ملی و چندین وزارت‌خانه در کابل برگزار شد و قرار است برای سه روز ادامه یابد.
این کنفرانس از طرف اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی به همکاری تخنیکی مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار شده است.
یما نادری، معین پالیسی و سرپرست اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در افتتاحیه‌ی این کنفرانس گفت: «سخن‌گویان ولایات پیام‌رسان حکومت برای مردم‌اند. تغییر در حکومتداری و انکشاف پیام‌های واضح است که باید از جانب سخن‌گویان به مردم ارایه شود.»
وی گفت ما چارچوب منطقی برای تطبیق دسترسی به اطلاعات داریم که در روشنی آن سخن‌گویان می‌توانند فعالیت‌ها و دست‌آوردهای حکومت را از طریق رسانه‌ها به مردم ابلاغ کنند.
آقای نادری همچنان از ایجاد «وایبر گروپ» خبر داده و گفت پس از این سخن‌گویان ولایات به‌صورت مستقیم با ریاست اجراییه و شورای امنیت در تماس خواهند بود.
مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در این کنفرانس صحبت نموده و گفت که سخن‌گویان پُلی میان حکومت، رسانه‌ها و مردم‌اند.
خانم مصطفوی افزود، پیامی که ما به مردم می‌دهیم باید واضح و عاری از نکات مبهم باشد. به باور وی: «وقتی ما می‌توانیم ارتباط خوب و مؤثر برقرار کنیم که یک روابط عمومی بسیاری قوی و دفتر مطبوعاتی بسیار قوی چه در مرکز و چه در ولایات داشته باشیم».
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت افغانستان در شرایط خاص و حساسی زندگی می‌کند که یک جمله یا یک کمله می‌تواند یک بحران را به‌وجود بیاورد، بنابراین استفاده از جملات پهلودار و جملاتی که خوب رمزگذاری نشده، مخاطب عام و رسانه‌ها و یا مردم پیام‌های ما را خوب رمزگشایی نمی‌کنند که در نتیجه ما را دچار مشکل می‌سازد.
خانم مصطفوی در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد که افغانستان با یک جنگ روانی مواجه است و این «سخن‌گویان است که با زبان رسای‌شان در برابر جنگ روانی دشمن قرار گرفته و از تبلیغات سوء جلوگیری می‌نمایند.»
وی همچنان افزود که نقش سخن‌گویان در توسعه‌ی سیاسی و مشارکت مردم حایز اهمیت می‌باشد و سخن‌گویان برای حمایت از رسانه‌ها در ولایات اطلاعات‌شان‌ را دسته‌بندی کرده در دسترس رسانه‌ها قرار دهند.
مجیب‌الرحمن رحیمی، سخن‌گوی ریاست اجراییه نیز در این کنفرانس گفت که افغانستان در مرحله‌ی پساگذار قرار دارد و حکومت افغانستان متعهد است که بتواند با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، این مرحله‌ی پساگذار را موفقانه مدیریت بکند.
آقای رحیمی گفت که سخن‌گویان زبان حکومت‌اند و سخن‌گویان‌اند که چهره‌ی مثبت و منفی را از حکومت ارائه می‌کنند.
سخن‌گوی ریاست اجراییه با اشاره به موضع اخیر رییس جمهور گفت که دشمن و دوست از جانب رهبری حکومت تعریف شده و سخن‌گویان از آن استفاده کرده، آن‌را به مردم افغانستان برسانند.
او در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به سخن‌گویان ولایتی گفت: «چالش‌هایی که سخن‌گویان در ولایات‌شان با آن‌ها مواجه‌اند تدوین شود، در صحبت‌ها و ملاقات‌شان با رییس‌جمهور کشور و رییس اجراییه مطرح نمایند تا به نارسایی‌هایی‌که در این زمینه وجود دارد رسیدگی صورت گیرد.»
افزون بر این معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری، دواخان مینه‌پال، نیز گفت که سخن‌گویان ولایات با وجود داشتن مشکلات فراراه‌شان، برای بسیج افکار عامه‌ی مردم نقش اساسی را ایفا نموده می‌توانند.
تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت ملی نیز گفت که روابط سخن‌گویان مرکز و ولایات باید تحکیم یابد. او گفت: «رهبری حکومت باور دارد که برای اصلاحات ساختاری در دولت نیاز به سرمایه‌گذاری روی ارتباطات استراتژیک است.»
«اطلاع‌رسانی موثق و به موقع، جلب اعتماد مردم» و «افغانستان به یک مارکیت بزرگ رسانه‌ای مبدل شده است؛ اما هنوز هم سیستم اطلاع‌رسانی در کشور، جواب‌گوی همه‌ی نیازها نمی‌باشد، ما می‌توانیم با کار و تلاش مشترک، در تحقق این هدف ممد واقع شویم» از دیگر شعارهای این کنفرانس می‌باشد.
کنفرانس ملی سخن‌گویان حکومت، چهارمین کنفرانسی است که به‌منظور تقویت و هماهنگی میان سخن‌گویان مرکز و ولایات در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار می‌گردد.