واکنش‌ها به اعدام شیخ النمر توسط عربستان

اطلاعات روز: در پی اعدام شیخ باقرالنمر، روحانی معترض در عربستان سعودی، ایران و کشورهای دیگر منطقه واکنش‌های مختلفی نشان داده ‌است.
ایران در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، کاردار این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.
خبرگزاری مجلس ایران «خانه ملت» نیز گزارش داده است که علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، طی نامه‌ای به محمد جواد ظریف خواهان کاهش تعداد اعضای نمایندگی‌های عربستان در ایران شده است.
در تازه‌ترین واکنش‌های ایران در پیوند به این حادثه، آیت الله خامنه‌ای، رهبر اعدام این روحانی شیعه معترض را «خون به ناحق ریخته» خوانده و گفته است: «دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.»
در حساب کاربری توییتر رهبر ایران، عکس شیخ نمر منتشر و «شهید» خوانده شده است. هم‌چنان آقای خامنه‌ای نوشته: «بیداری سرکوب‌ شدنی نیست.»
در ادامه واکنش‌ها به اعدام شیخ النمر، امریکا گفته است: «نسبت به تأثیر اعدام این روحانی معترض شیعه بر افزایش تنش‌های مذهبی و قومی در منطقه نگران است «آن‌هم در هنگامی که همگان باید برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند.»
واکنش‌های دیگر
در قطیف، شرق عربستان و زادگاه او شماری از معترضان به خیابان آمدند.
حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق گفته اعدام شیخ نمر در منطقه تبعات ناخواسته خواهد داشت.
فراکسیون شیعه مجلس عراق و هم‌چنین تظاهرکنندگان در کربلا خواستار بسته شدن سفارت عربستان در عراق شده‌اند.
بحرین و امارات متحده عربی از این اقدام عربستان حمایت کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر گفته ناآرامی‌های عربستان از بین نخواهد رفت.
سازمان عفو بین‌الملل هم این اعدام را سیاسی خواند. شورای شیعیان لبنان اعدام را اشتباهی بزرگ خوانده است.
این اقدام عربستان سعودی سبب برافروخته شدن خشم بین‌المللی و تظاهرات گسترده در عراق و ایران، لندن و نقاط دیگر جهان شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *