نخستین کارخانه‌ی نخ‌ریسی شروع به کار کرد

نخستین کارخانه‌ی نخ‌ریسی با سرمایه‌ی ابتدایی ۱.۵ میلیون دالر آمریکایی در کشور شروع به فعالیت کرده است. این کارخانه صبح دیروز با حضور مقام‌های دولت و مسئولان اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی گشایش یافت.

مسئولان کارخانه‌ی شست‌وشوی پشم و قالین‌بافی «ادین وردک» در مراسم گشایش این کارخانه گفتند که با آغاز کار این کارخانه برای پنجاه نفر در مرکز شغل مستقیم و برای حدود ده هزار زن در ولایت‌های مختلف کشور شغل غیر‌مستقیم فراهم کرده‌اند.

عبدالودود صداقت، مسئول بازاریابی این کارخانه گفت که فعالیت‌های‌شان شامل سه مرحله؛ شست‌وشوی پشم گوسفند، تبدیل پشم به نخ و قالین‌بافی می‌شود. او گفت، کارخانه با معیارهای منطقه هم‌آهنگی دارد و خدمات قیچی و شست‌وشوی معیاری قالین را هم عرضه می‌کند.

مسئولان کارخانه‌ی «ادین وردک» هم‌چنین گفتند که برای گشایش این کارخانه سه سال مشغول کارهای فنی و تهیه‌ی ابزار بودند و امیدوارند تأسیس این کارخانه منتج به پایین آمدن نرخ پشم در کشور شود. این کارخانه در یک ساختمان کرایه‌ای فعالیت می‌کند و تا هنوز از بسته‌های تشویقی دولت بهره‌مند نشده است.

وفی‌الله افتخار، رییس اداره‌ی حمایت از سرمایه‌‌گذاری‌های خصوصی (آیسا) در مراسم گشایش این کارخانه گفت که با توجه به نگرانی‌های مردم از سال ۲۰۱۴ و تبلیغات مخالفان مسلح دولت، از افرادی که اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، سپاس‌گزار هستند. آقای افتخار گفت که تصمیم دارند در آینده‌ی نزدیک در ولایت میدان‌وردک شهرک صنعتی ایجاد کنند و برای مسئولان این کارخانه زمین بدهند.

قالین از اقلام مهم صادراتی کشور است. پیش از این مسئولان کارخانه‌های قالین‌بافی در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند که به دلیل نبود کارخانه‌های معیاری تولید، شست‌وشو و بسته‌بندی در داخل، قالی دست‌بافت افغانستان ابتدا به پاکستان صادر می‌شود و سپس با نام و نشان پاکستان در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

مسئولان آیسا می‌گویند که حمایت سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط و هم‌چنین شرکت‌های تولیدی‌‌ای که مواد خام آن در داخل کشور یافت می‌شود، در اولویت برنامه‌های این اداره قرار دارد. مسئولان وزارت تجارت هم گفته‌اند که سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به شکوفایی و روی پا ایستادن اقتصاد کشور کمک می‌کند و دولت افغانستان برای حمایت از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها برنامه‌هایی روی دست دارد.

قالین به صورت سنتی از اقلام مهمی صادراتی کشور به شمار می‌رفته است.

امتیازهای دولت برای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی

  • معافیت از مالیات و محصولات گمرکی
  • زمینه‌سازی توزیع زمین در پارک‌های صنعتی با شرایط آسان
  • صدور قرضه‌های درازمدت با بهره‌ی کمتر
  • صدور ویزای درازمدت تجاری برای سرمایه‌گذاران افغان و خارجی
  • ایجاد ساختار «حکمیت/ داوری تجاری» برای حل منازعات تجاری
  • معافیت تمام مالیات سرمایه‌گذارانی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شروع به کار کرده‌اند، به مدت هفت سال

«بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *