پزشکان افغان سر اضافی یک نوزاد را برداشتند

پزشکان شهر جلال‌آباد در شرق کشور موفق شدند سر اضافی یک نوزاد دو‌ماهه را که هنگام تولد دو سر به‌هم‌چسبیده داشت، قطع کنند. این عمل جراحی سه ساعت طول کشید. سر اضافی این نوزاد به پشت سر اصلی او چسبیده بود. این نوزاد، «عصری گل» نام دارد و در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار به دنیا آمده است.

پزشکان گفته‌اند که جراحی عصری گل به دلیل رگ‌ها و رشته‌های عصبی زیادی که داشت، پیچیده و دشوار بود. دکتر احمد عبید مجددی که این عملیات زیر نظر او انجام شد، به بی‌بی‌سی گفت که این عملیات در افغانستان بی‌سابقه است و در خیلی از کشورهای منطقه هم نادر شمرده می‌شود.

خانواده‌ی این نوزاد به جراحان گفته بود که اگر عملیات موفقانه انجام نشود، بهتر است راهی پیدا شود که به زندگی او پایان داده شود. پزشکان شفاخانه‌ی ننگرهار گفته‌اند با این که وسایل پیش‌رفته‌ی پزشکی در اختیار ندارند، خوش‌حال‌اند که این عملیات پیچیده و دشوار را موفقانه به انجام رساندند.

آقای مجددی گفت، به نظر می‌رسد زمانی که نوزاد هنوز جنین بوده، یک جنین دیگر هم به همراه او در حال رشد بوده، ولی به دلایلی رشد طبیعی خود را طی نکرده است. سر اضافی این نوزاد در عقب سر اصلی او چسبیده بود و علاوه بر دشواری‌های دیگر، خوابیدن را هم برایش دشوار کرده بود.

پزشکان می‌گویند که این نوع عمل جراحی در خیلی از کشورها چهار صد هزار تا 600 هزار دالر هزینه دارد؛ اما آن‌ها این عمل را به صورت رایگان انجام دادند؛ چرا که خانواده‌ی عصری گل توان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشت. در حال حاضر به نظر می‌رسد که این نوزاد در وضع خوبی قرار دارد و یک هفته پس از انجام عمل جراحی، پزشکان دیروز (۳ میزان) اجازه دادند که از شفاخانه به خانه منتقل شود.

دکتر احمد عبید مجددی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ننگرهار درس خوانده و یک دوره‌ی سه ساله‌ی تخصصی را در رشته‌ی جراحی اعصاب در لاهور پاکستان به پایان رسانده است. هر‌چند وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که زمینه‌ی دست‌رسی به مراکز بهداشتی را برای بیش‌تر از ۷۰ درصد شهروندان کشور فراهم کرده، اما هنوز‌هم دشواری زیادی در این زمینه وجود دارد.

هنوز‌هم شمار زیادی از شهروندان برای درمان به کشورهای منطقه و از جمله پاکستان، ایران و هند می‌روند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *