حضور کمرنگ زنان و مشارکت سیاسی آنان در انتخابات

جلیل تجلیل

کمیسیون مستقل حقوق بشر با راه‌اندازی نشست یک روزه میان فعالان مدنی زنان با حضور رهبران جریان‌های سیاسی، در زمینه‌ی مشارکت سیاسی زنان، فرصت‌ها و زمینه‌های توسعه و پررنگ ساختن حضور آنان در انتخا‌بات  را به بحث و بررسی گرفتند. خانم سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست دیروزی این کمیسیون به رسانه‌ها اعلام نمود که همیشه حقوق زنان و مشکلات آن‌ها در شب و روزهای انتخابات موضوع بحث شده و در دیگر زمان‌‍‌‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. به گفته‌ی خانم سمر، پست‌هایی که در اداره‌های حکومتی برای زنان در نظر گرفته شده، سمبولیک و نمادین بوده و هیچ‌گونه نقش اجرایی و تصمیم‌گیری را ندارند. هرچند که در این چند‌سال تلاش‌ها در زمینه‌ی حقوق زنان صورت گرفته؛ اما دست‌آوردها در این عرصه کافی نبوده‌اند.

خانم سیما سمر از انتخابات دوره‌ی قبل ریاست جمهوری انتقاد نموده و گفت: «در دوره‌های قبل با رای زنان معامله صورت گرفت؛ اما این بار تلاش کنیم تا زنان در انتخابات شرکت نموده و نگذارند که با رای‌شان معامله صورت گیرد. علی ‌احمد جلالی، یکی از کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری، ضمن کافی ندانستن کارکرد در زمینه‌ی حقوق زنان علاوه نمود که سی‌ سال جنگ گذشته بیش‌ترین خسارات و قربانی را از زنان و کودکان گرفته که برآورده ساختن حقوق آنان باشعارهایی که از سوی بعضی از افراد وحلقات داخل حکومت سرداده می‌شود، تأمین و برآورده شده نمی‌تواند. وی علاوه نمود که بارها به مقام‌ها پیش‌نهاد داده است تا یکی از معاونان اول ریاست جمهوری زن باشد که در این زمینه توجه صورت نگرفته است.

علی احمد جلالی معتقد است که ایجاد دفاتر و ارگان‌ها به نام جوانان و زنان خود گواهی بر سمبولیک بودن آن داشته که کارهای آنان مؤثر واقع شده نمی‌تواند. به باور جلالی، تا زمانی که به زنان در تمام ادارات و عرصه‌ها سهم داده نشود، ایجاد چنین پست‌های سمبولیک مشکل آنان را حل کرده نمی‌تواند. ایجاد وزارت امور زنان، معنیت جوانان و اداره‌های شبیه آن از جمله‌ی آدرس‌هایی‌اند که ایجاد شده‌اند؛ اما کارهایی که بتوانند در زمینه‌ی حقوق زنان و جوانان انجام بدهند، صورت نگرفته و آنان در زمینه ناتوان‌اند.

د‌کتر اشرف غنی ‌احمدزی معتقد است که حضور کم‌رنگ زنان در ساختار نظام و اداره‌ها‌ ناشی از ‌کم ‌ظرفیت بودن آنان نیست، بلکه ریشه در پالیسی نادرستی دارد که از بنیاد مشکل دارد. به‌گفته‌ی اشرف غنی، تا زمانی که تشتت و پراگندگی در احزاب و جریان‌های سیاسی موجود باشد، به همان اندازه حضور زنان نیز کم‌رنگ خواهد بود. هرچند که چندین ائتلاف‌ بزرگ سیاسی در آستانه‌ی انتخابات عرض وجود نموده‌اند؛ اما زنان در این گونه ائتلاف‌ها و اتحادهای انتخاباتی حضور ندارند.

مشکلات زنان

خانم سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر معتقد است که بعضی از مشکلات‌ زنان از خود آنان سرچشمه گرفته که باید آن را اعتراف نمود. به گفته‌ی خانم سمر، اجازه دادن به افراد و نهادها سبب شده است که با سرنوشت و حقوق زنان به عنوان یک پروژه و تجارت معامله کنند. به گفته‌ی خانم سمر، اعتقاد به برابری، عدم تبعیض، تعهد و با اعتماد به‌نفس عمل کردن در برابر این گونه‌ مسایل، می‌تواند جلو‌ معامله‌گری‌ها را گرفته و زمینه‌ی مشارکت و سهیم ساختن زنان را در ساختار نظام بالا ببرد و در تعیین سرنوشت‌شان کمک کند.

علی ‌احمد جلالی معتقد است که خشونت یکی از چالش‌های عمده‌ی فرا‌روی زنان است که با بالا بردن سطح آگاهی شهروندان و جامعه‌ی مدنی فعال می‌توان آن را حل نمود. به گفته‌ی جلالی، تا زمانی که جامعه‌ی مدنی متعهد و عمل‌گرا نداشته باشیم، حکومت هم‌چنان در برابر مشکلات زنان بی‌توجهی نشان داده و کارهای بنیادی را انجام نمی‌دهد. د‌کتر اشرف غنی ‌احمدزی، رییس روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی، مشکلات زنان را ناشی از عدم انسجام و هم‌آهنگ بودن آنان دانسته و علاوه نمود که مشکلات زنان ملی و کلان‌اند، که باید به آن با دید ملی نگریسته شود. وی معتقد است، تا زمانی که زنان از اکثریت عددی به اکثریت‌ سیاسی مبدل نشوند، به حق خود نرسیده و مشکلات آن‌ها هم‌چنان لاینحل باقی خواهند ماند.

د‌کتر عبدالله عبدالله، رییس ائتلاف ملی که دیروز در کنفرانس مشارکت سیاسی زنان صحبت می‌کرد، گفت: «تا زمانی که تغییرات بنیادی در ساختار و تشکیلات نظام کنونی به وجود نیاید، مشکلات هم‌چنان ادامه دارد. وی معتقد است که نظام فعلی با وجود دست‌آوردها،‌ فرصت‌های بزرگ را از دست داده است که با استفاده از این فرصت‌ها می‌شد تغییر جدی در وضعیت زندگی کل شهروندان کشور رونما شود.

رهبران سیاسی، فعالان مدنی زن و زنان فعال از ولایت‌های مختلف کشور جهت اشتراک در این برنامه حضور به هم رسانیده و در زمینه‌ی مشکلات و چالش‌های که فراروی آنان در انتخابات قرار دارد، به بحث و گفت‌وگو نشستند. در این کنفرانس به تعداد 100 تن از زنان فعال از نقاط مختلف کشور شرکت نموده بودند، دیروز در کابل برگزار شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *