تحقیر پروژه “قدس” در کابل

نسیم مبارز

آخرین جمعه ماه رمضان هر سال، مراکز فرهنگی، سیاسی و جاسوسی ایران در کابل، روز قدس را به باور خودشان تجلیل می‌کنند. دیروز نیز جمعیتِ تقریباً صد نفری، که اکثریت آنان کودکان زیر 14 سال بود، با یک تجمع کوتاه از این روز تجلیل کردند.

تجمع کنندگان از کوته سنگی تا پارک کابل آریانا راه پیمایی کردند و با شعارهای مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا، خواهان بسیج مردم در کنار مردم فلسطین شدند.

این گردهم‌آیی توسط مرکز فرهنگی “تبییان” سازماندهی شده بود و در رأس آن سیدعیسی حسینی مزاری، یکی از وابستگان نظام جمهوری اسلامی ایران، قرار داشت. عیسی مزاری، دانش آموخته‌ی ایران است و سال‌هاست که در کابل به نفع ایران فعالیت می‌کند. او تنها فردی است که در افغانستان خامنه‌ی را لقب “امام” می‌دهد و با چند مرکز فرهنگی و رسانه‌یی خود در پی پروژه گرفتن و پول به جیب زدن از ایرانی‌هاست.

عیسی حسینی مزاری، تحت نام مراکز فرهنگی، آموزشی، علمی، مذهبی و رسانه‌یی؛ علم بردار اجرای دستور ایرانی‌ها در افغانستان است و از این مراکز عمدتاً برای برگزاری همایش‌های روز قدس، مراسم بزرگداشت از ارتحال خمینی، مراسم عاشورا، بیست و دوم بهمن و سایر روزهای که برای ایرانی‌ها خاص است، استفاده می‌کند.

صبح دیروز سید عیسی حسینی مزاری یک بار دیگر با راه اندازی یک تجمع بسیار محدود و تحقیر آمیز، با استفاده از کودکان خردسال، مراسم گرامی داشت و تجلیل از “روز قدس” را در کابل برگزار کرد که در آن کم‌تر از صد نفر جمع شده بودند. مراسم دیروز، روز قدس نشان می‌دهد که این پروژه ایرانی شکست خورده است و هیچ کسی در افغانستان به آن اعتنا و باور ندارد. مردم افغانستان می‌داند که از برگزاری همایش و تجمع “روز قدس” فقط چند ملا و روحانی وابسته به نهادهای مذهبی و سیاسی ایران، پول به جیب می‌زنند و تأمین رزق و روزی می‌کنند. از این رو هر سال با وجود تبلیغ و مصرف پول توسط نهادهای وابسته به سیدعیسی حسینی مزاری و انجنیر احمد شاه احمدزی، تعداد کسانی که در تجمع روز قدس گردهم می‌آیند، کاسته می‌شوند.

از این رو حقیقت این است که روز قدس به عنوان یک پروژه فرهنگی و تبلیغاتی – سیاسی ایران در اکثریت نقاط جهان شکست خورده است و در افغانستان به نقطه پایان تحقیر آمیز بودنش رسیده است. نهادهای تبلیغاتی و دینی ایران باید بپذیرند که مداخلات منفی این نهادها و نظام ایران در امور افغانستان نتیجه‌ی نخواهد داشت و فقط منابع مالی شان میان چند نفر که مدام اطلاعات و گزارش‌های جعل به آنها می‌فرستند، به مصرف می‌رسد و بس.

مثلاً خبرگزاری صدای افغان، تعداد اشتراک کنندگان در مراسم دیروز را هزاران نفر گزارش داده که یک دروغ محض است. مردم با چشم شان دیدند که حدود صد نفر در این تجمع اشتراک نکرده بودند و عوامل ایرانی برای این‌که رضایت تمویل کنندگان شان را بگیرند، شاگردان مراکز فرهنگی شان را جمع آوری کرده بودند تا بر اساس آن خاک به چشم تمویل کنندگان شان بزنند.

اما بی‌گمان روز قدس پایانش رسیده و افغانی‌ها آگاهانه به یک پروژه‌ی ایرانی “نه” می‌گویند و می‌دانند که هیچ الزامی برای دفاع از فلسطین ندارند. و مهم‌تر از همه مردم افغانستان نتیجه مداخلات و سیاست‌های بد و تخریب کننده ایران را در افغانستان دیده اند و هیچ گاه به ساز ایران نخواهد رقصید.

دیدگاه‌های شما
  1. واقعا درود بر نویسنده ی این مقاله ی زیبا “نسیم مبارز”
    برگزاری چنین مراسم هایی باعث تحقیر و بی ابرویی مردم هزاره میشود و مار ا نوکر ایران می خوانند
    باید چنین کارهایی جلوگیری شود
    واقعا خوشحالم چنین رسانه هایی هم پیدا میشوند که خودفروخته و مذدور ایران نیستند.

  2. آخه بنده ی خدا ، تو چه میدونی روز قدس چیه ، اگر مسلمان نیستی که هیچی ولی اگر مسلمان هسستی برو آیه ی 82 سوره ی مبارکه ی مائده رو بخون تا بفهمی روز قدس یعنی چی . داداش من انسان های مادی گرا و مادی نگری مثل تو این چیزا رو فقط از دیدگاه مادی میبینند ؛ موضوع قدس صرفا مربوط به مردم فلسطین نمیشه چون قدس سنگر اول اسلام هست . چقدر فرق هست بین امثال شما با اون برادران افقان که الان دارند به عنوان مدافعان حرم تو سوریه میجنگند ؛ اونا رستگار میشند اما شما تو اعماق فساد و تباهی میمیری .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *