رییس ‌جمهور غنی در روز جهانی محیط زیست «نارنجی‌پوش» شد

رقیه رها ابراهیمی

رییس جمهور غنی دیروز (۱۵ جوزا) در روز جهانی محیط زیست لباس نارنجی شهرداری را بر تن کرد و به کمپاین شهر زیبا پیوست.

این کمپاین پاک‌کاری اولین حرکت خود را در «روز جهانی زمین» (۲ ثور) شروع کرد و تا کنون (روز جهانی محیط زیست) در هفت هفته از سوی رضاکاران شبکه‌ی اجتماعی رنگین‌کمان و سازمان اندیشه و قلم ادامه داشت که در آن زباله‌های نقاط مختلف شهر کابل به همکاری فعالان محیط ‌زیستی و رضاکاران مردمی جمع‌آوری و دفع شده است.

رییس‌ جمهور با گرفتن جاروب در دست گفت، جاروب نشان پاکیزگی است‌ و جاروب گرفتن تنها وظیفه‌ی شهرداری نیست، هر هم‌وطن ما باید برای پاک نگهداشتن شهر به مثابه‌‌ خانه‌اش، جاروب در دست بگیرد. او افزود که پاکی شهر وظیفه‌ی هر فرد کشور است و از نهادهای مدنی و رضاکاران محیط زیستی به منظور ترویج این فرهنگ ابراز امتنان و قدردانی کرد.

در این کمپاین که فاصله‌ی میان سینمای پامیر و پل آرتل پیموده شد، صدها تن از فعالان مدنی، مسئولان حکومتی، وکلای مردم و شهروندان کشور با پوشیدن واسکت نارنجی ریاست تنظیف شهرداری کابل، اقدام به جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی کردند. این افراد با اشتراک در این کمپاین از حکومت و نهادهای مسئول خواهان توجه بیشتر به مسئله‌ی خطیر محیط زیست شدند. آن‌ها هم‌چنان از مردم و شهروندان کشور خواستند تا با مشارکت فعالانه و توجه مسئولانه به محیط زیست، رسالت شهروندی خود را ادا کنند.

علی پارسا، مسئول شبکه‌ی اجتماعی رنگین‌کمان در سخنانش با اشاره به این مطلب گفت که هدف از برگزاری این کمپاین هفت هفته‌ای، ترویج فرهنگ رضاکاری در میان شهروندان پایتخت بوده است. آقای پارسا هم‌چنان یادآور شد که تا وقتی که همه‌ی شهروندان کشور به گونه‌ی مسئولانه دوشادوش نهادهای حکومتی فعالیت نکنند، نمی‌توان به داشتن یک محیط زیست سالم چندان امیدوار بود.

این کمپاین محیط زیستی پس از پیمودن فاصله‌ی میان سینمای پامیر و پل آرتل، با برنامه‌های متعدد دیگری از جمله نمایش هنری، مسابقه‌ی بازیافت و سخنرانی‌های محیط زیستی پی گرفته شد. برگزارکنندگان این برنامه‌‌ ابراز امیدواری کردند که پس از این حکومت و مردم در تلاشی دوجانبه، به مسئله‌ی محیط زیست توجه جدی‌تری مبذول کنند.

در همین راستا، رییس ‌جمهور غنی دو روز پیش در پاسخ به تقاضای نهادهای سبز، طی فرمانی روز جهانی محیط زیست را به هفته‌ی ملی محیط زیست ارتقا داد. این در حالی‌ست که شبکه‌ای از نهادهای محیط زیستی از یک هفته بدین‌سو‌ برنامه‌های متعدد محیط زیستی را دایر کرده‌اند که کمپاین تنظیف این دو نهاد نیز بخشی از این فعالیت جمعی بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *