احمد ضیا مسعود: تقسیم قدرت باعث بی‌ثباتی‌ در کشور شده است

اطلاعات روز: احمد ضیا مسعود، نماینده‌ی فوق‌العاده رییس جمهور در امورد اصلاحات و حکومتداری خوب می‌گوید که تقسیم قدرت در افغانستان باعث بوجود آمدن بی‌ثباتی‌ در کشور شده است.

احمد ضیا مسعود روز گذشته در نشست خبری در کابل با انتقاد شدید از این موضوع گفت که تقسیم قدرت و اختلاف‌های درونی میان رهبران حکومت وحدت ملی، باعث شده تا حکومت نتواند پلان‌های اقتصادی خود را تطبیق کند.

او افزود که بیش از هشت ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما در این مدت بیشترین تمرکز رهبران حکومت روی این بوده که چه‌گونه تمام ساختارها را تغییر بدهند و قدرت را در تمام سطح‌ها تقسیم کنند.

او این کار را نادرست خوانده و گفت: «در هيچ کشور چنين عنعنه و يا فرهنگ ادارى وجود ندارد که با تشکیل حکوت جدید، به جز کابينه ديگر بخش‌هاى اداره تغيير کند؛ قاعده اين است که اداره به جاى خود باقى بماند».

هم‌چنان آقای مسعود از تبدیلی مأموران خدمات ملکی انتقاد کرد و از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت خواست تا اداره‌های کشور را سیاسی نسازند. او گفت: «چيزی‌که يک اداره را خراب می‌سازد، سياسى ساختن اداره است و هر اداره که سياسى شود و از چارچوکات مسايل ادارى که ارائه خدمات به مردم است، بيرون گردد، آن اداره کفايت خود را ازدست می‌دهد».

مسعود مشروعیت حکومت‌ها را به نحوه‌ی ارائه خدمات اداره‌ها ربط داد و گفت اگر سطح ارائه خدامات پایین باشد معمولاً حکومت‌ها مشروعیت خود را از دست می‌دهند.

آقای مسعود گفت که اداره‌ی سالم نيازمند افراد و کسانى است که ظرفيت اين را داشته باشند که بتوانند خدمات ارايه نمايند و کار يک اداره را به شکل درست به پيش ببرند؛ به همين دليل است که سرمايه‌گذارى روى منابع انسانى، يکى ازمسايل مهم در ايجاد يک اداره‌ی سالم بوده و تا زمانی‌که انکشاف ذهنيت‌ها در عرصه‌هاى مختلف صورت نگيرد، بسيار دشوار است که اداره‌ی سالم به وجود آيد.

از سوی هم احمد مشاهد، سرپرست کميسيون اصلاحات ادارى در اين نشست گفت: چالشى که هنوز هم اداره‌ی ملکى با آن مواجه است، ديدگاه محافظه‌کارانه‌ی بعضى‌ها است که می‌خواهند به نحوى در اداره ملکى مداخله کرده و روش‌های که در ذهن خود شان معقول است بر دیگران تحمیل کنند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت در آغاز کارش تعهدات کلان در زمینه‌های بهبود وضعیت اقتصادی، سیاست و حکومت‌داری خوب و سروسامان دادن به اجتماع و فرهنگ با مردم کرد بود.

مقام‌های ارشد حکومت در حالی بی‌پرده در مورد چالش‌ها و ضعف‌های حکومت حرف می‌زنند که عامل این نابسامانی خود حکومت و رهبران حکومتی‌ اند. پیش از این عبدالله عبدالله نیز در مورد ناکامی‌های حکومت وحدت ملی برای عملی‌سازی بسیاری از برنامه‌های وعده داده شده سخن گفته بود.