رییس مجلس: مشکل از سربازان نیست، ضعف در مدیریت سربازان است

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی در نشست دیروزی مجلس نمایندگان در پیوند به افزایش ناامنی‌های اخیر در ولایت‌های مختلف کشور، گفت که مشکل از سربازان نیست، ضعف در مدیریت این سربازان است. او گفت: «درک می‌کنیم که در سطح سربازان نیروهای امنیتی هیچ مشکلی نیست و سربازان بهترین دست‌آوردها را در جنگ با دشمن دارند؛ اما ضعف در سطح مدیریتی نیروهای امنیتی دیده می‌شود».

رییس مجلس در مورد ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت که بر اساس تصمیم قبلی مجلس، سه کمیسیون روی طرح جامع امنیتی کار می‌کنند و آن‌ را به مجلس ارائه خواهند کرد. آقای ابراهیمی افزود که در نشست‌های متعدد این موضوع را با رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت مطرح کرده و از آن‌ها خواسته است که هرچه زودتر وزیر دفاع را معرفی کنند.

در همین حال، عبدالرحمان رحمانی، یک عضو مجلس در نشست دیروزی در پیوند به افزایش ناآرامی‌های اخیر گفت، اطلاعاتی در دست دارد که چرخ‌بال‌های نظامی برای تشدید جنگ در کشور، شبانه به سنگرهای دشمن اکمالات می‌رسانند. آقای رحمانی گفت: «کسانی از درون حکومت به من می‌گویند که پس از ساعت یک شب از میدان‌های هوایی خود افغانستان هلی‌کوپترها برای سنگرهای دشمن‌ اکمالات پایین می‌کنند».

رحمانی با اشاره به پیمان امنیتی با ایالات متحده‌ی امریکا گفت: «امریکا در بین عسل برای شما زهر داد؛ آقای اتمر می‌گفت که برای ما چهار میلیارد دالر می‌دهند، حالا ببینید که چه قسم این ۴ میلیارد دالر را از رگ رگ وجودتان می‌کَشند. مسئولان امنیتی به زبان خود گفتند که بلی! در پشت پرده‌ی ناامنی‌های افغانستان دست‌هایی کار می‌کنند، ولی گفته نمی‌توانیم!» او هشدار داد: اگر به وضعیت ناامنی‌ها رسیدگی و این وضعیت کنترول نشود، افغانستان سقوط خواهد کرد.

هم‌چنان شماری از نمایندگان مجلس از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند که یک شخص کاردان و نخبه را برای وزارت دفاع معرفی کنند تا مدیریت نیروهای امنیتی را در جنگ با شورشیان در دست گیرد. به باور این نمایندگان، ضعف در سطح مدیریت نهادهای امنیتی باعث تشدید جنگ در افغانستان شده، در سطح سربازان هیچ مشکلی وجود ندارد و کارکرد سربازان قابل ستایش است. مشکلات در مدیریت نیروهای ارتش هم ناشی از عدم معرفی وزیر دفاع است.

با آغاز سال جدید و گرم‌شدن هوا، حملات شورشیان طالب در ولایت‌های مختلف افزایش یافته و فعلاً در برخی از ولایت‌ها درگیری میان نیروهای امنیتی و شورشیان مسلح ادامه دارد. این در حالی‌ست که با گذشت‌ بیش از هفت‌ماه از کار حکومت وحدت ملی، وزارت دفاع تا کنون از سوی سرپرست اداره می‌شود.