وزارت خارجه: ما منتظر گام‌های عملی پاکستان در مذکرات صلح هستیم

اطلاعات روز: احمد‌شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری‌ای در کابل گفت، اکنون دولت افغانستان منتظر گام‌های عملی و صادقانه‌ی پاکستان در راستای مذاکرات صلح با طالبان است.

آقای مستغنی گفت که دولت پاکستان به‌تازگی تعهد کرده که در مذاکرات صلح با طالبان به صورت جدی و صادقانه همکاری می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه گفت، با این تعهداتِ پاکستان، خوش‌بینی‌ها برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان افزایش یافته‌اند. هم‌چنان آقای مستغنی گفت، گفت‌وگوهای مقام‌های افغانستان و پاکستان در راستای همکاری صادقانه‌ی اسلام‌آباد با روند مذاکرات صلح با طالبان، مفید و سازنده خواهند بود.

این در حالی‌ست که تعدادی از کارشناسان مسایل سیاسی به این باورند که حکومت وحدت ملی مانند حکومت قبلی فریب پاکستان را می‌خور و پاکستان هیچ‌گاه در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان در برابر افغانستان صداقت نداشته است و در آینده نیز این‌گونه برخوردها از سوی پاکستان ادامه خواهند داشت.

در همین‌حال، سخنگوی وزارت خارجه تأکید می‌کند، تعهدات پاکستان نسبت به گذشته جدی و متفاوت بوده و گفت‌وگوهایی که میان مقام‌های این دو کشور صورت گرفته، خوش‌بینی‌ها را در سطح بالایی افزایش داده‌اند.

در گذشته روابط حکومت افغانستان با پاکستان بر سر موضوع مذاکره با طالبان تنش‌آلود بوده است. حکومت افغانستان پاکستان را متهم می‌کرد که در همکاری با روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان صادق نبوده است. اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، رییس جمهور غنی برای مذاکره با طالبان و کشاندن آن‌ها روی میز مذاکره، دست به دامن پاکستان برد‌.

با این‌حال، وزارت خارجه از گفت‌وگوها میان مقام‌های پاکستان و افغانستان در مورد مذاکرات صلح با طالبان خوش‌بین هستند.