کابل بانک

72 میلیون دالر قرض کابل‌بانک پرداخته می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور دیروز با اعضای گروه پی‌گیری قضیه‌ی کابل بانک در ارگ دیدار کرد. در این دیدار مسئولان اداره‌ی تصفیه‌ی قروض کابل بانک گفته‌اند، پس از ابلاغ فیصله‌ی دادگاه، شش قرض‌دار بزرگ که مجموع قرض‌شان بیش از ۷۲ میلیون دالر امریکایی می‌شود، برای تصفیه حساب‌شان تعهد سپرده‌اند.

اما نام این افراد فاش نشده است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، مسئولان اداره‌ی تصفیه‌ی کابل‌بانک در مورد پیشرفت‌های کاری این اداره‌ در زمینه‌ی تطبیق فیصله‌های دادگاه برای حصول قرضه‌ها از قرض‌داران، به رییس جمهور گزارش دادند.

بر اساس این خبرنامه، ریس جمهور از اعضا و مسئولان گروه پی‌گیری قضیه‌ی کابل بانک خواست تا یک تقسیم‌اوقات واضح را طبق طرزالعمل تصویب‌شده از سوی کابینه، برای جمع‌آوری تمام قرض‌ها‌ از قرض‌داران ترتیب کنند، تا بر اساس آن پول‌های مردم دوباره برگردانده شوند.

او افزود، همان‌گونه که دادگاه موضوع را با جدیت مورد پی‌گرد قرار داده و نهایی ساخت‌، مراجع تنفیذ قانون نیز مسئولیت دارند تا با جدیتِ تمام فیصله‌ی محاکم را تطبیق نمایند. رییس جمهور در ادامه افزود، تمام تصامیم ما باید برای دیگران پند باشند تا چنین وضعیتی بار دیگر در کشور تکرار نشود.

کابل‌بانک در سال 2010، به دلیل اختلاس میلیون‌ها دالر پول ورشکست شد و پس از آن حکومت حامد کرزی، 850 میلیون دالر را به این بانک داد و آن را دولتی کرد. قضیه‌ی این بانک در زمان کرزی حل‌ناشده باقی ماند؛ اما با روی کار ‌آمدن حکومت وحدت ملی، پرونده‌ی این بانک دوباره بررسی شد. اما تا هنوز تمام قرضه‌های آن برگردانده نشده است.