اقدام وزارت حج و اوقاف پس از مرگ فرخنده

اطلاعات روز: پس از قتل و سوزاندن فرخنده در پیش مسجد شاه دوشمشیره‌ی کابل، اکنون وزارت حج و اوقاف از آغاز روند جمع‌آوری تعویذنویسان از مسجدهای شاه دوشمشیره، مرادخانی، کارته‌ی سخی، شهدای صالحین و ابوالفضل خبر می‌دهد. مقام‌های وزارت حج و اوقاف می‌گویند، طبق یک برنامه، تعویذنویسان و جادوگران را از تمام مسجدها جمع‌آوری می‌کنند.

به باور آنان، مرگ و سوزندان فرخنده در کابل، حکومت و مردم افغانستان را بیدار کرده است. فیض‌محمد عثمانی، وزیر حج و اوقاف در پیوند به قتل فرخنده دیروز به مجلس نمایندگان فراخوانده شد و به پرسش‌های نمایندگان در این زمینه پاسخ داد. او گفت، از این حادثه‌ی تلخ درس‌های زیادی آموخته شده‌اند.

عثمانی افزود، در تلاشیم تا مردم و خانواده‌ها را از چنگ تعویذنویسان و جادو‌گران نجات دهیم. فرخنده حدود دو هفته پیش به مسجد شاه دوشمشیره‌ی ‌کابل رفت تا تعویذنویسان را از فعالیت غیراسلامی‌شان منع کند؛ اما به او اتهام سوزاندن نسخه‌های قرآن بسته شد. سپس فرخنده به تحریک یک ملای تعویذنویس، توسط مردان فریب‌خورده کشته شد و جسدش را سوزاندند.

این قتل فجیع در داخل و خارج اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت و هنوز اعتراض‌ها در این زمینه ادامه دارند. ده‌ها فعال زن، علمای دینی و اعضاى نهادهاى مدنى دیروز در ولايت‌های فارياب و نيمروز با راه‌اندازی تظاهرات، خواستار اعدام عاملان قتل فرخنده در مقابل مسجد شاه دوشمشیره‌ی کابل شدند. جایی که فرخنده سوزانده شد.

علمای دینی در کابل نیز چند روز پیش با راه‌اندازی تظاهراتی، قتل فرخنده را عملی غیراسلامی خواندند؛ اما علیه نهادهای مدنی هم شعار دادند. آنان نهادهای مدنی را متهم به دین‌ستیزی کردند و گفتند، فعالیت این نهادها باید متوقف شود، ولی مسئولان نهادهای مدنی تأکید دارند، آنان خلاف شریعت اسلامی عمل نکرده و خواستار تأمین عدالت هستند.

نهادهای مدنی تأکید دارند، باید جلو دادگاه‌های صحرایی در کشور گرفته شود و مجرمان توسط دولت محاکمه شوند. قرار بود علمای دینی بار دیگر پس از نماز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته تظاهراتی را در کابل راه‌اندازی کنند؛ اما وزیر حج و اوقاف دیروز در مجلس نمایندگان گفت، از این تظاهرات جلوگیری کرده است.

او افزود که در یک هفته‌ی گذشته تلاش کردیم تا جلو تحرکات احساساتی ملاها را بگیریم. بر اساس آمار وزارت حج و اوقاف، اکنون 160 هزار مسجد در سراسر کشور فعالیت دارند و از این میان، تنها 3700 مسجد آن در این وزارت ثبت اند. نحوه‌ی تبلیغات در شماری از مسجدها، همواره انتقادهایی را به دنبال داشته است.

نمایندگان مجلس دیروز از وزارت حج و اوقاف خواستند تا از عملکرد مساجد و ملاها نظارت کند. شماری از نمایندگان مجلس گفتند، تعدادی از ملاها در مساجد علیه نظام کنونی تبلیغ دارند. شینکی کروخیل، عضو مجلس گفت، بر اساس معلومات او، در شماری از مسجدهای ولسوالی‌ها، ملاها مردم را تشویق می‌کنند تا برای آموزش نظامی به پاکستان بروند.