سفر پنج‌‌روزه‌ی سران حکوت وحدت ملی به امریکا

اطلاعات روز: رییس جمهور و رییس اجرایی برای مذاکره با مقام‌های امریکا در عرصه‌های مختلف، در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی عازم واشنگتن شدند. آنان در این سفر پنج‌روزه، با مقام‌های عالی‌رتبه‌ی امریکا، از جمله باراک اوباما، رییس کانگرس و وزیران خارجه و دفاع آن کشور گفت‌وگو خواهند کرد.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، رییس جمهور به روز پنج‌شنبه واشنگتن را به قصد نیویارک برای مذاکره با سرمنشی ملل متحد ترک خواهد کرد. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، این نخستین سفر رییس جمهور غنی و رییس اجرایی به امریکا‌ست.

اشرف غنی چند روز پیش در مورد سفرش به امریکا گفت که با آجندای کامل به ایالات متحده می‌رود و روی تمامی مسایل مهم میان دو‌طرف، به‌شمول همکاری‌های دو کشور در ساحات امنیتی، ملکی، چگونگی ارائه‌ی کمک‌ها و مؤثریت این کمک‌ها به مردم افغانستان با جانب ایالات متحده گفت‌وگو می‌کند.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، نورالحق علومی وزیر داخله، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، شیرمحمد کریمی رییس ستاد مشترک ارتش، رحمت‌الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی اشرف غنی، محمد معصوم استانکزی رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح، اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست جمهوری، محمود صیقل، حبیبه سرابی‌ و قربان حقجو مشاوران رییس اجرایی و مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی، در این سفر اشرف غنی و عبدالله را همراهی می‌کنند.

در همین‌ حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان و کارشناسان مسایل سیاسی، سفر رهبران حکومت وحدت ملی را به امریکا، از نظر سیاسی و اقتصادی مهم خوانده‌اند. به باور آنان، افغانستان از لحاظ اقتصادی به دوستی و همکاری امریکا نیاز دارد و به این باورند که رهبران حکومت در این سفر، مشکلات کشور را نباید نادیده بگیرند.