حامد کرزی: تأمین صلح‌ تنها از طریق اتحاد و اتفاق ما ممکن است

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید، ناامنی در افغانستان ریشه‌ی بیرونی دارد و برقراری صلح و ثبات در کشور، فقط از طریق اتحاد، اتفاق و تقویت دولت ممکن است. او گفت که با توجه به شرایط کنونی کشور، ما و مردم باید از حکومت وحدت ملی حمایت کنیم.

رییس جمهور پیشین اوضاع کنونی کشور را نسبت به پنج سال قبل بهتر خواند و گفت، اوضاع افغانستان در سال‌های آینده خوبتر از امروز می‌شود. او در ادامه به برخی از واقعات اخیر در کشور، از جمله حمله‌ی افراد مسلح به یک خانقاه در کابل و ربودن ۳۱ مسافر در زابل اشاره کرد و گفت، با اتحاد و اتفاق می‌توانیم بر این مشکلات فایق آییم.

حامد کرزی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های حکومت وحدت ملی در راه تأمین صلح، حاکمیت ملی و ترقی افغانستان پاسخ‌گوی آرزوهای مردم باشد. رییس جمهور پشین این اظهارات را دیروز در مراسم بیستمین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در کابل بیان کرد.

حامد کرزی همواره عوامل ناامنی را به کشورهای خارج، از جمله پاکستان نسبت داده و تأکید دارد، لانه‌های تروریزم در پاکستان است. او با گرم‌شدن خبر آغاز مذاکرات صلح با طالبان، پیش‌تر به سران حکومت وحدت ملی هشدار داد، اگر سیاست خارجی افغانستان در اختیار پاکستان قرار بگیرد، تمام مبارزات ما علیه شورشیان و بریتانیا بی‌ارزش می‌شوند.

او در عین حال می‌گوید، خواهان روابط دوستانه با پاکستان هسیتم؛ اما تسلیم شدن به این کشور را نمی‌پذیریم. پاکستان در مذاکرات صلح حکومت با طالبان که قرار است در آینده‌ی نزدیک آغاز شود، نقش کلیدی دارد؛ اما شماری از عضای شورای ملی و مقام‌های پیشین حکومت، صداقت پاکستان در این زمینه را به دید شک نگرسته‌اند.

اعضای مجلس سنا گفته‌اند، پروژه‌ی طالب پایان یافته و پروژه‌ی دیگری به نام داعش، با امکانات قوی پاکستان عملاً در منطقه آغاز شده است. رییس مجلس سنا چند روز پیش گفت، گفت‌وگوهای صلحی را نمی‌خواهیم که طالب به داعش تبدیل شود و باز هم در کشور خون بریزد. تبدیل‌شدن بیرق سفید به سیاه، نگرانی شهروندان را بیش‌تر کرده‌ است.