مجلس سنا: حکومت فریب استخبارات پاکستان را نخورد

اطلاعات روز: با داغ‌شدن آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان، مجلس سنا و رییس جمهور پیشین صداقت پاکستان در این زمینه را به دیده‌ی شک نگریسته‌اند. شماری از اعضای مجلس سنا دیروز گفتند، حکومت در این مذاکرات از احتیاط کار بگیرد، تا فریب استخبارات پاکستان را نخورد. فضل‌‌هادی مسلم‌یار، رییس این مجلس از رییس جمهور غنی خواست‌ تا در زمینه‌ی مذاکرات صلح با طالبان، از پاکستان تضمین بخواهد.

او خود را حامی گفت‌وگوهای صلح خواند و گفت، به صداقت پاکستان در مذاکرات صلح اعتماد ندارد. مسلم‌یار برای رفع نگرانی در این زمینه از اشرف غنی خواست، از پاکستان تضمین بخواهد که در صورت وارد‌شدن طالبان در روند صلح، گروه‌های دیگری برای پیش‌برد جنگ نیابتی‌ از سوی این کشور تقویت نمی‌شوند.

رییس مجلس برقراری صلح را نیاز اساسی در کشور خواند؛ اما گفت، صلحی را نمی‌خواهیم که طالب به داعش تبدیل شود و پرچم سفید به پرچم سیاه و بازهم در کشور خون بریزد. تبدیل‌شدن بیرق سفید به سیاه، نگرانی شهروندان را بیش‌تر کرده‌ است. کارشناسان سیاسی باور دارند، ظهور داعش در کشور پروژه‌ی جدید و جاگزین طالبان است.

شماری از اعضای مجلس سنا نیز دیروز گفتند، پروژه‌ی طالب پایان یافته و پروژه‌ی دیگری به نام داعش، با امکانات قوی پاکستان عملاً در منطقه آغاز شده است. نثار‌احمد حارث، عضو این مجلس گفت، مقام‌هاى دولتی باید بدانند که با کی‌ها مذاکره می‌کنند و باید این مذاکرات در تفاهم با شورای ملی صورت گیرد.

در حال حاضر، تلاش‌های حکومت برای آغاز مذاکرات با طالبان جریان دارد و نقش حکومت پاکستان در این زمینه عمده است. چندی پیش نمایندگان طالبان به اسلام‌آباد سفر کردند و برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت، با مقام‌های پاکستان گفت‌وگو کردند؛ اما جزئیات آن هنوز محرمانه نگهداشته شده است.

در همین حال، رییس مجلس سنا از اتکای رییس جمهور غنی به پاکستان در زمینه‌ی صلح هشدار داد و گفت، با در نظرداشت حمایت گذشته‌ی پاکستان از طالبان، در این مورد نگرانی دارد. از سویی هم، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین گفت، دولت در روند گفت‌وگوهای صلح محتاط باشد و نباید کشور زیر اثر پاکستان قرار گیرد. روابط کابل و اسلام‌آباد در زمان حکومت حامد کرزی به اوج تیر‌‌گی رسید و آقای کرزی رسماً پاکستان را حامی اصلی طالبان عنوان کرد.

اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، روابط کابل و اسلام‌آباد ظاهراً بهبود یافت. اکنون مقام‌های دو کشور در زمینه‌ی گسترش روابط ظاهراً خوش‌بین هستند و قرار است در ماه جاری مذاکرات صلح با طالبان آغاز شود. رییس اجرایی دو هفته پیش گفت، مذاکره با طالبان در روزهای آینده آغاز می‌شود؛ اما هنوز آغاز نشده و موعد مشخص آن نیز معلوم نیست.