افزایش خشونت؛ درد و رنج فزاینده‌ی افغان‌های خسته از جنگ

منبع: کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ

برگردان: حمید مهدوی

با گذشت یک سال ناآرام در افغانستان، 2015 نیز برای غیرنظامیانی که از تشدید جنگ مسلحانه رنج می‌برند، نفس راحتی به ارمغان نیاورده است. مشقت‌های بی‌شمار، به شمول حملات بزرگ بی‌رویه [که تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قایل نیست] و مشکلات فزاینده‌ای که دامن‌گیر بخش صحت شده‌اند، از جمله‌ی واقعیت‌های ترسناک و شومی اند که این مردم خسته از جنگ با آن مواجه اند. از آن‌جایی که چشم‌انداز خشونت پایانی ندارد، نگرانی‌هایی وجود دارند که در سال جاری اوضاع حتا بدتر خواهد شد.

جین نیکولاس مارتی، رییس دفتر کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان‌ گفت: «جنگ مداوم و شدید، از جمله نقض جدی قوانین جنگ، هم‌چنان بر مردم افغانستان تأثیر اسف‌ناک خواهد داشت». «با کاهش تدریجی کمک‌های بشردوستانه در کشور، وضعیت برای قربانیان جنگ حتا خراب‌تر خواهد شد».

افزایش خشونت در جریان دوازده ماه گذشته، که برای کارکنان ساحه‌ای کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ آشکار بوده است، افزایش نیازها به کمک‌های بشردوستانه را در پی داشته است. در جریان سال گذشته، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ شاهد 37 درصد افزایش در انتقال مجروحان جنگی از میدان نبرد به مرکز‌های صحی بوده است.

در مرکزهای توان‌بخشی فیزیکی این نهاد در سرتاسر کشور، شدت زخم‌های بیمارانی که اعضای بدن‌شان قطع شده‌اند، عمیقا نگران‌کننده است و در مواردی تعداد این افراد دو برابر یا حتا سه برابر شده است. در جریان سال گذشته، به دلیل افزایش خشونت‌ها، مردم ملکی در زمینه‌ی دستیابی به مرکزهای بهداشتی به شکل هشداردهنده‌ای با مشکلات مواجه بودند.

در سرتاسر افغانستان شبکه‌ا‌ی از درمانگاه‌هایی که توسط جمعیت هلال احمر افغانستان اداره می‌شوند و حمایت کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ را با خود دارند، به دلیل ناتوانی بیماران در رسیدن به تسهیلات بهداشتی به خاطر خرابی وضعیت امنیتی در برخی از نقاط کشور، دسترسی بیماران به خدمات صحی 18 درصد کاهش یافته است. جین نیکولاس مارتی گفت: «دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در جریان سال گذشته به طور جدی به خطر افتاده است که برای ما یک نگرانی کلان است».

دوازده ماه گذشته نشان‌دهنده‌ی حملات کلان و ویرانگر بر مردم ملکی نیز بود. به طور مشخص، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ شاهد بود که گرایش ناکامی طرف‌های درگیر جنگ در قایل شدن تفاوت میان ملکی‌ها و نظامی‌ها هم‌چنان ادامه دارد. آقای مارتی گفت: «فرقی نمی‌کند که دلیل آن استفاده‌ از اسلحه‌ی بی‌رویه یا استفاده‌ی بی‌رویه از اسلحه باشد، تعداد بسیار زیادی از ملکی‌ها در تبادل آتش گیر ماندند». «بر بنیاد قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی، حملات بی‌رویه‌ای که مردم ملکی را هدف قرار دهند، قطعا ممنوع است. تنها نظامیان می‌توانند هدف قرار بگیرند، غیرنظامیان هرگز هدف حملات نیستند».

در سال 2014، کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ نیز کمک‌های اضطراری‌اش را به مردمی که توسط جنگ بی‌جا شده‌اند، تقویت کرد. در جریان دوازده ماه گذشته، کمک‌های غذایی و دیگر اشیای خانگی این سازمان به بی‌جاشدگان افغانستان، 40 درصد افزایش یافت. جین نیکولاس مارتی گفت: «در حالی که اوضاع ناآرام هم‌چنان برای تحویلی امن کمک‌ها چالش خلق می‌کند، ما به پاسخ دادن به نیازهای بشردوستانه در افغانستان متعهد می‌مانیم؛ کاری که در سه دهه‌ی گذشته انجام داده‌ایم». از نظر میزان مصرف، افغانستان سومین عملیات بزرگ کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ را در سال جاری تشکیل می‌دهد و بودجه‌ی آن به هشتاد میلیون فرانک سویس می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *