بازداشت 32 پولیس به اتهام همکاری با طالبان در قندوز

اطلاعات روز: در یک عملیات ویژه‌ی مأموارن امنیت ملی دست‌کم 32 پولیس به اتهام فروش سلاح‌ دولتی به طالبان و ارائه‌ی معلومات امنیتی به آنان، بازداشت شده‌اند. هنوز به طور دقیق معلوم نیست که این افراد چه تعداد سلاح‌های دولتی و چگونه معلومات نیروهای امنیتی را در اختیار طالبان قرار داده‌اند؛ اما تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

تمام این افراد از ولایت قندوز از شمال کشور بازداشت شده‌اند و در حال حاضر در بازداشت‌گاه امنیت ملی در این ولایت به سر می‌برند. محمد عمر صافی، والی قندوز دیروز به بخدی گفت، اقدام‌ برای بازداشت این افراد دو هفته پیش آغاز شد و بلاخره تمام این 32 نفر به روز شنبه، 18 دلو بازداشت شدند.

صافی گفت که افراد بازداشت شده در بخش‌های ترانسپورتی و دادن معلومات به طالبان کمک کرده و ناامنی‌های اخیر قندوز نیز ناشی از همکاری آنان با طالبان بوده است. او افزود، به احتمال زیاد، هنوز هم افراد طالبان در صفوف پولیس وجود دارند و ما تلاش‌های خود را برای شناسایی آنان آغاز کردیم.

طالبان تروریست در میان نیروهای امنیتی نفوذ اندک دارند و در جریان سال‌های گذشته، افراد آنان در داخل این نیروها حملات تروریستی انجام داده‌اند. چندی پیش دو پولیس هفت همکار‌شان را در جنوب کشور به گلوله بستند و سپس گزارش شد که این دو تن افراد گروه طالبان بوده‌اند.

با این حال، والی قندوز از نفوذ طالبان در داخل نیروهای پولیس پرده برداشت و گفت، شماری از فرماندهان بازداشت شده‌ی طالبان در این ولایت، از جمله ملا مجاهد، اعتراف کرده که افراد مشخص در صفوف پولیس با آنان همکاری دارند. این افراد در شریک ساختن معلومات در مورد عملیات نیروهای امنیتی با این گروه همکاری می‌کنند.

علت فساد پولیس

والی قندوز گفت که در 12 سال گذشته در ساختار تشکیلاتی پولیس این ولایت هیچ تغییراتی نیامده و این مسئله یکی از عوامل رو آوردن پولیس به همکاری با طالبان‌ بوده است. اما او افزود که در حال حاضر تلاش‌ها برای آغاز روند تبدیلی نیروهای پولیس در ولایت قندوز آغاز شده و این مشکل برطرف خواهد شد.

مطابق قانون، هر مأمور پولیس پس از چهار سال مأموریت در یک مکان باید به جای دیگری تبدیل شود؛ اما این قانون در طول این سال‌‌ها‌ نه نتها در قندوز، بلکه در شماری از ولایت‌های دیگر نیز تطبیق نشده است. وزیر داخله‌ی جدید اطمینان داده است که ساختار تشکیلاتی پولیس را بازنگری و به حل مشکلات آن می‌پردازد.