شکنجه‌ی یک شهروند نارویژی از سوی طالبان در ولایت ارزگان

یک شهروند کشور ناروی افغانی‌الاصل از سوی شماری از افراد مسلح وابسته به گروه طالبان در ولایت ارزگان به‌شدت مورد شکنجه قرار گرفته است. در ویدیویی که از جریان شکنجه‌ی این فرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، سه مرد مسلح در حالی که صورت‌های‌شان را پوشانیده‌اند، به‌شدت این شهروند نارویژی افغانی‌الاصل را لت و کوب می‌کنند.

برکت علی رضایی که مدت بیش از دوازده سال است در ناروی زندگی می‌کند، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری بخدی گفت که او‌ حدود دو هفته پیش برای تهیه‌ی یک فیلم مستند و نیز دیدار با اقوامش به ولایت ارزگان سفر کرد. آقای رضایی می‌گوید که در جریان سفر به ارزگان، از سوی شماری از افراد وابسته به گروه طالبان دست‌گیر و به‌شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

ویدیویی که از جریان شکنجه‌ی آقای رضایی در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک به نشر رسیده باعث واکنش شمار زیادی از کاربران این شبکه شده و خشم همگان را در برابر این عمل ضد‌انسانی برانگیخته است. هنوز گروه طالبان در مورد این ویدیو، واکنشی نشان نداده است. برکت علی رضایی به خبرگزاری بخدی گفت که در جریان سفر به ارزگان، در منطقه‌ای موسوم به «شالی» از سوی شماری از افراد مسلح وابسته به طالبان دست‌گیر شده است. او می‌گوید که در ترکیب  این افراد مسلح دو تبعه‌ی چچینی نیز شامل بودند. به گفته‌ی او، افراد مسلح از او خواستند تا نحوه‌ی رابطه‌اش را با حکیم شجاعی، یک فرمانده پولیس محلی‌ بازگو کند‌ و نشانی او را نیز بدهد.

حکیم شجاعی از فرماندهان پولیس محلی در ولایت ارزگان است که حضورش در این مناطق، با واکنش‌های ضد و نقیضی نیز روبه‌رو شده است. چندی پیش، وزارت امور داخله گفته بود که بر اثر شکایت‌های برخی از باشندگان این منطقه، مردان مسلح آقای شجاعی خلع سلاح خواهند شد؛ اما شماری از باشندگان این منطقه می‌گویند که افراد مسلح فرمانده شجاعی، مانع بزرگی در برابر طالبان‌‌اند.

با این حال، برکت علی رضایی درباره‌ی علت سفرش به ارزگان گفت: «من در جواب کسانی که مرا شکنجه می‌کردند گفتم که من، برای این که روشن شود آیا واقعا حکیم شجاعی به باشندگان پشتون این مناطق ظلم کرده یا نه، به این جا آمدم و با شماری از باشندگان مصاحبه کردم و هیچ‌گونه ارتباطی هم با آقای شجاعی ندارم». رضایی می‌گوید در فیلمی که او تهیه کرده، شمار زیادی از باشندگان منطقه گفته‌اند که فرمانده حکیم شجاعی نه تنها به این افراد ظلم نکرده، که در بسیاری از موارد، امنیت‌شان را نیز تأمین کرده است. به گفته‌ی او، افراد مسلحی که او را دست‌گیر کرده بودند، تأکید داشتند که این باشندگان از ترس حکیم شجاعی چنین مواردی را مطرح کرده‌اند.

تهدید حکیم شجاعی به مقابله با افراد مسلح

برکت علی رضایی می‌گوید که افراد مسلح طالب، در تماس تلفنی با حکیم شجاعی تهدید کردند که اگر او‌ منطقه ناوه را ترک نکند، او (رضایی) را به قتل می‌رسانند؛ اما فرمانده شجاعی در مقابل این تهدید گفته که هرگز منطقه را ترک نخواهد کرد. رضایی می‌گوید که حکیم شجاعی به فرمانده این افراد مسلح که آنان او را والی صاحب می‌خواندند، هشدار داد که در صورت قتل او (رضایی) با واکنش تند افرادش روبه‌رو خواهد شد.

این شهروند نارویژی افغان‌تبار گفت: «پس از این تهدیدها، طالبان فیصله کردند تا مرا به مسجد برده و در آن‌جا به قتل برسانند؛ اما خوش‌بختانه در هنگام انتقال به مسجد، موفق به فرار شدم». او در باره‌ی چگونگی فرارش می‌گوید که طالبان مسلح تلاش داشتند تا به وسیله‌ی یک تراکتور او را از منطقه خارج کنند؛ چرا که منطقه‌ی شالی، در محاصره‌ی نیروهای فرمانده شجاعی قرار داشت. برکت علی رضایی می‌گوید که پس از فرار، مدت 8 ساعت در کوهستان‌های منطقه سرگردان بوده تا این که توانسته است خود را به یکی از پوسته‌های فرمانده شجاعی برساند. آقای رضایی می‌گوید که این سفرش به افغانستان یکی از «تلخ‌ترین» و در عین حال «شیرین‌ترین» سفر در عمرش بوده است.

به گفته‌ی او، مسئولان دولتی باید در قسمت تأمین امنیت شهروندانش جدی‌تر عمل کنند‌ و نگذارند که کسانی مانند فرمانده شجاعی از سوی حلقاتی خاص، متهم به رفتارهای غیر‌انسانی با باشندگان ولایت ارزگان شوند. مسئولان سفارت ناروی در این باره تاکنون واکنشی از خود نشان نداده‌اند؛ اما برکت علی رضایی می‌گوید که او، مسئولان سفارت ناروی در کابل را در جریان این امر قرار داده و خواستار تضمین امنیت جانی‌اش شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *