ناتو: چرخ‌بال‌های جنگی در اختیار افغانستان قرار می‌دهیم

اطلاعات روز: مقام‌های ناتو در کشور اعلام کرده‌اند که در چند ماه آینده چندین چرخ‌بال‌ جنگی را در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار خواهند داد. جنرال سیمونایت، معاون فرماندهی نیروهای ناتو در کشور گفته است که کمک‌های امریکا در بخش‌های تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغان ادامه می‌یابد.

به گفته‌ی او، در چند ماه آینده چندین فروند چرخ‌بال جنگی برای سرکوب شورشیان در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار داده می‌شود. نبود قوای هوایی مجهز از مشکلات عمده‌ی نیروهای امنیتی کشور به شمار می‌رود. در حال حاضر تعداد‌ محدودی از هلی‌کوپترهای جنگی در اختیار قوای هوایی قرار دارند.

پس از امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، وزارت دافاع ملی اعلام کرد که امریکا بیش از 60 چرخ‌بال جنگی را در آینده در اختیار قوای‌ هوایی کشور قرار می‌دهد. نبود سلاح‌های سنگین در بخش زمینی از مشکلات دیگر نیروهای امنیتی عنوان می‌شود. نیروهای امنیتی در جنگ با شوریشان طالب هنوز از تانک‌های کهنه‌ی روسی استفاده می‌کنند.

حکومت، شورای ملی و فعالان نظامی همواره از امریکا و ناتو خواسته‌اند که نیروهای امنیتی افغان را با سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی تجهیز کنند. با این حال، معاون فرمانده نیروهای ناتو در کشور در سفرش به هرات برای افتتاح یک مرکز قوای هوایی در این ولایت، از تجهیز نیروهای امنیتی با سلاح‌های سنگین و هواپیماها‌ اطمینان داده است.

مرکز قوای هوایی هرات به هزینه‌ی هجده میلیون دالر امریکایی از بودجه‌ی امریکا ساخته شده است. در همین حال، هلیم‌ لنگر، فرمانده بخش مهندسی نیروهای امریکایی در کشور، ایجاد این مرکز جدید برای نیروهای هوایی در هرات را مهم خواند‌ و گفت‌ ‌که از آن برای مبارزه با تروریزم نیز استفاده می‌شود.