معترضان‌: ‌به سیاست تضرع با طالبان پایان داده شود

اطلاعات روز: پس از حادثه‌ی اخیر در مسیر ولسوالی‌ جاغوری-‌گیلان ولایت غزنی، دیروز صدها فعال‌ مدنی و باشندگان کابل با راه‌اندازی تظاهراتی، خواستار برکناری سرپرست ولایت غزنی و شماری از مقام‌های امنیتی این ولایت شدند. آنان از دولت خواستند، امنیت شاهراه‌های ولسوالی‌های غزنی به مرکز این ولایت را تأمین کند.

معترضان با حمل شعارهای‌ «برادران ناراضی، مخالفان سیاسی= عاملان انتحاری، سکوت در برابر فاجعه جنایت است و به سیاست تضرع با تروریستان پایان داده شود»، در چهارراهی دهمزنگ کابل، خواستار تأمین امنیت غزنی از سوی حکومت شدند. در پایان تظاهرات دیروز، هادی دریابی قطع‌نامه‌‌ی هفت ماده‌ا‌ی آن را به خوانش گرفت.

او از دولت خواستار توقف سیاست طالب‌پروری شد و گفت که قاتلان شهروندان مخالف سیاسی خوانده نشوند. دریابی گروه طالبان و دیگر شبکه‌های ترویستی فعال در کشور را قاتلان مردم و نیروهای امنیتی خواند و افزود که با شورشیان باید برخورد قاطع شود.

دریابی هم‌چنان افزود که در حال حاضر فعالیت گروه جنایت‌کار داعش در برخی ولایت‌ها، از جمله غزنی، قابل مشاهده است و این گروه جنایت‌کار در عراق و سوریه دست به کشتارهای جمعی زده که اکنون همکاری خود با طالبان در افغانستان را آغاز کرده است. او افزود که اگر به این مسئله توجه نشود، توفانی از جنایت به‌راه خواهد بود.

از سوی دیگر، در قطع‌‌نامه‌ی معترضان آمده است که عملیات تصفیه‌ای گسترده در مرکز غزنی و ولسوالی‌های نا‌امن این ولایت آغاز شود. در این قطع‌نامه، سرپرست ولایت غزنی و ساير مقام‌های محلى اين ولايت متهم به فساد و همکارى با طالبان شده و از دولت خواسته شده که آنان را به زودترین فرصت از وظایف‌شان برکنار کند.

هم‌چنان بهاره شریفی، یک تن از اشتراک کنندگان تظاهرات گفت که دولت در برابر حملات انتحاری و انفجاری طالبان سکوت نکند. او افزود، در حال حاضر در اکثر ولسوالی‌های کشور، نیروهای امنیتی افغان حضور ندارند و حکومت باید در این زمینه اقدام کند.

این تظاهرات در حالی راه‌اندازی شد که اخیراً گزارش‌هایی از افزایش ناامنی، انفجار ماین و حضور افراد مسلح خارجی در غزنی به نشر می‌رسند. هفته‌ی گذشته‌‌ بر اثر انفجار ماین کنار جاده‌‌ در مسیر راه ولسوالی‌های جاغوری-‌گیلان، هشت باشنده جاغوری جان باختند. دیروز مراسم یادبود از قربانیان اخیر جاغوری در کابل نیز برگزار شد.

پیش‌تر مسئولان محلی ولایت غزنی از حضور 700 خانواده‌ی خارجی مسلح در اطراف ولسوالی جاغوری خبر داده بودند. ظفر شریف، ولسوال جاغوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود، این موضوع را با مقام‌های ولایت غزنی در میان گذشته؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.