دانش: تقویت نیروهای امنیتی طالبان را وادار به صلح می‌کند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌ جمهوری کشور تأکید کرد که تقویت نیروهای امنیتی، گروه‌های تروریستی در افغانستان، به‌ویژه طالبان را وادار به صلح می‌کند. او هم‌چنان در ادامه افزود که مسایل حقوق بشر، عدالت و ارزش‌های مندرج قانون اساسی نباید قربانی گفت‌وگوهای روند صلح شوند.

دانش تأکید کرد که بدون فشارهای نظامی به طالبان، آنان حملات‌شان را در کشور ‌ادامه می‌دهند. در همین حال، داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور از عدم حضور زنان در روند صلح انتقاد کرد و گفت، اگر حضور زنان در این روند در نظر گرفته نشود، گفت‌و‌گوهای صلح نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

خانم ثمر به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در نشستی زیر نام «گفت‌و‌گوهای مردم افغانستان پیرامون صلح» گفت که در حال حاضر سفرهای سران حکومت جدید به کشورهای خارج در زمینه‌ی صلح آغاز شده؛ اما هیچ زنی در آن حضور ندار‌د. او به عنوان نمونه گفت که در سفر اشرف غنی به امارات متحده‌ی عربی، هیچ زنی حضور نداشت.

معاون دوم ریاست جمهوری در این نشست گفت که گفت‌و‌گوهای صلح نباید در دهلیزهای تنگ دیپلماتیک و اتاق‌های تاریک استخبارات محلی و منطقه‌ای مخفی و پنهان بماند. دانش شرط حاضر شدن مخالفان مسلح را به پشت میز مذاکره، تقویت نیروهای امنیتی و فشار نظامی بر طالبان عنوان کرد.

به گفته‌ی او، اگر نیروهای امنیتی کشور تقویت شوند، مخالفان مسلح دولت بدون شک وارد ‌مذاکره می‌شوند. دانش در ادامه افزود که تلاش‌های حکومت قبلی در راستای تأمین صلح صلح ناکام شد. اما او تأکید کرد که حکومت وحدت ملی برای برقراری صلح و ثبات در کشور اراده‌ی جدی دارد.

نیکولاس هایسم، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت که همکاری این سازمان با افغانستان در روند صلح ادامه می‌یابد. او در ادامه افزود که سران حکومت وحدت ملی تأمین صلح و ثبات در این کشور را در اولویت‌شان قرار داده و ما از آن استقبال می‌کنیم.

در نشست روز پنج‌شبنه هفته‌ی گذشته، نتایج یک ارزیابی در مورد صلح نیز منتشر شد. در این ارزیابی با شش هزار شهروند از ۳۴ ولایت گفت‌و‌گو شده است. در این ارزیابی در کنار فعالیت طالبان، فساد اداری، حضور افراد مسلح غیر‌مسئول، ضعف حاکمیت قانون، بی‌کاری و نبود انکشاف متوازن عوامل اصلی نا‌امنی خوانده شده‌اند.