طرح واگذاری سه وزارت و سه ولایت به طالبان برای تأمین امنیت

اطلاعات روز: بی‌بی‌سی به نقل از منابع نزدیک به رییس جمهور کشور گزارش داده است که اشرف غنی در کابینه‌ی حکومت وحدت ملی برای برقراری صلح و ثبات در کشور، به گروه طالبان سه وزارت را پیش‌نهاد کرده است. اشرف غنی وزارت‌های انکشاف دهات/ توسعه‌ی روستایی، حج و اوقاف و وزارت سرحدات و قبایل را برای گروه طالبان پیش‌نهاد کرده است.

از سوی دیگر این گزارش‌ آمده است که هم اکنون گفت‌وگوها برای تعیین والی‌های طالبان در ولایت‌های نیمروز، قندهار و هلمند نیز جریان دارند. به نقل از بی‌بی‌سی، گروه طالبان خواست محمد اشرف ‌غنی، رییس جمهور کشور را مبنی بر اشتراک در کابینه‌ی حکومت وحدت ملی رد کرده‌ است.

یک منبع نزدیک به رهبری طالبان به بی‌بی‌سی گفته است که امضای موافقت‌نامه‌های امنیتی با کشورهای خارج، موانع بزرگ بر سر راه مذاکرات صلح اند. اشرف غنی امیدوار بوده که  در کابینه‌ی جدید ملا ضعیف، سفیر سابق طالبان در پاکستان، وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه‌‌ی پیشن طالبان و غیرت بهیر، از نزدیکان گلبدین حکمت‌یار حضور داشته باشند.

اما نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی رییس جمهور با رد این خبر گفته است که بحث پیش‌نهاد وزارت‌ها به طالبان بی‌اساس است. ولی سخنگوی رییس جمهور در این زمینه بیش‌تر از این به رسانه‌ها معلومات نداده است. این خبر در حالی نشر شد که با گذشت بیش از صد روز از تشکیل حکومت حدت ملی، هنوز کابینه‌ی آن معرفی نشده است.

سران حکومت وحدت ملی حداقل سه بار برای معرفی کابینه‌ی جدید مهلت تعیین کردند؛ اما با پایان آن کابینه معرفی نشد. از چندی بدین‌سو تأخیر معرفی کابینه به گونه‌ی تمسخر‌آمیز از سوی فعالان مدنی تمثیل می‌شود و هم‌چنان شورای ملی برای معرفی کابینه بر حکومت فشار وارد می‌کند؛ اما این موارد چندان تأثیری بر سران حکومت نکرده‌اند.

این در حالی است که شماری از شهروندان تأکید دارند که تأخیر در معرفی کابینه برای آنان مشکلات خلق کرده است. علاوه بر مشکلات نا‌امنی و سیاسی، در حال حاضر در فصل سرما، قیمت مواد خوراکی و سوختی در کابل و ولایت‌ها بالا رفته و ‌گفته‌ می‌شود، سرپرستان برای حل این مشکلات اقدام عملی نکرده‌اند.