فعالان مدنی «کابینه‌‌ی نمادین»‌ معرفی کردند

اطلاعات روز: ده‌ها فعال مدنی و شماری از شهروندان کابل دیروز در اعتراض به تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید، «کابینه‌ی نمادین» معرفی کردند. آنان با گردهم‌آیی اعتراضی زیر نام «معرفی کابینه‌ی نمادین جامعه‌ی مدنی و شهروندان»، به رسم اعتراض دو تن را رییس جمهور و رییس اجرایی ساختند که این دو تن 29 تن را به عنوان نامزدوزیر‌ معرفی کردند.

رییس جمهور و رییس اجرایی نمادین نهادهای مدنی، ۲۵ نامزدوزیر نمادین را بر اساس سهمیه‌های‌شان‌ معرفی کردند که ۴ زن و دو غیر‌مسلمان «اهل هنود» نیز شامل این کابینه بودند. هم‌چنان معترضان ‌پوقانه‌‌هایی را که شعارهایی چون «فساد اداری، فقر، بی‌اتفاقی، جنگ، نا‌‌امنی، بیکاری، اختلافات، بی‌سوادی، آلودگى هوا» بر آن نوشته شده بودند، به رسم اعتراض ‌ترکاندند.

آنان هشدار دادند که اگر سران حکومت وحدت ملی باز هم معرفی کابینه را به تأخیر بیندازند، اعتراض‌های جدی و گسترده‌‌ای را در کشور راه‌اندازی می‌کنند. نهادهای مدنی می‌گویند که تأخیر در معرفی کابینه مشکلات زیادی را در عرصه‌های مختلف در کشور به‌وجود آورده و تأثیرات این مشکلات دامن‌گیر مردم شده‌اند.

آنان تقسیم وزارت‌ها به اساس ملیت، زبان و سمت را از دلایل اصلی تأخیر معرفی کابینه خواندند و گفتند که عبدالله و غنی در معرفی کابینه باید شایسته‌سالاری و تخصص را در نظر بگیرند. معترضان در پایان گردهم‌آیی با صدور قطع‌نامه‌ای خواستار معرفی کابینه در روزهای آینده شدند.

هم‌چنان در این قطع‌نامه آمده است که با گذشت حدود صد روز از تشکیل حکومت وحدت ملی، نشانه‌ای از بهبود وضعیت امنیتی و سیاسی دیده نشده است. در چند روز گذشته انتقادها از تأخیر سه ماهه در معرفی کابینه بیش از هر زمانی افزایش یافته و دیروز اعضای مجلس نمایندگان تأکید کردند که سران حکومت بیش از این موجب سرگردانی مردم نشوند.