فعالان مدنی: حکومت جدید کار عملی تعهداتش را آغاز کند

اطلاعات روز: مسئولان نهادهای جامعه‌ی مدنی کشور دیروز در کابل حکومت وحدت ملی را به وعده‌خلافی متهم کردند و گفتند که این حکومت تا هنوز به‌جز دادن وعده‌، کدام دست‌آورد عمده نداشته است. آنان تأکید کردند که حکومت جدید باید هرچه زودتر کار عملی تعهداتش را آغاز کند.

فعالان مدنی می‌گویند که سران حکومت جدید به‌جای انجام کارهای مفید برای مردم، در پی ‌قدرت‌طلبی هستند. به گفته‌ی آنان، این حکومت تا اکنون در قسمت بهبود وضعیت زندگی مردم توجه نکرده است. باری سلام، به نمایندگی از نهادهای جامعه‌ی مدنی دیروز در نشستی خبری در کابل گفت که یگانه دست‌آورد حکومت تا‌کنون جلب امیدواری مردم بوده است.

او افزود که صد روز یعنی تقربیاً شش درصد از کل زمان حکومت جدید می‌گذرد؛ اما این حکومت در این مدت به‌جز وعده‌ دادن کدام دست‌آورد عمده نداشته است. سلام یگانه دست‌آورد حکومت جدید در این مدت را جلب امیدواری‌های مردم و راه‌اندازی سر‌وصداها برای مبارزه با فساد اداری عنوان کرد.

اما سران حکومت جدید امضای پیمان‌های امنیتی با امریکا و ناتو و هم‌چنان از سرگیری پرونده‌‌ی کابل بانک را از دست‌آوردهای عمده‌ی این حکومت عنوان می‌کنند. اشتراک در نشست لندن، دیدار با مقام‌های شماری از کشورهای همسایه و منطقه برای بهبود روابط از دست‌آوردهای دیگر حکومت وحدت ملی عنوان شده‌اند.

تأخیر در معرفی کابینه انتقادها علیه این حکومت را افزایش داده و برخی از نهادهای مدنی تأکید دارند، این مسئله باعث افزایش مشکلات در بخش‌های مختلف شده است. حمیرا قادری، عضو جامعه‌ی مدنی دیروز در کابل گفت که هم اکنون جنجال بین سران حکومت جدید در تشکیل کابینه روی انتخاب افراد مختصص نیست، بلکه بر سر تقسیم قدرت است.

او هشدار داد که اگر حکومت جدید کابینه را به‌زودی معرفی نکند، حرکت‌های مدنی را راه‌اندازی می‌کنیم. حدود 100 روز از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد، اما هنوز کابینه‌ی این حکومت معرفی نشده است. شهروندان تأکید دارند که تأخیر در معرفی کابینه باعث افزایش نا‌امنی و هم‌چنان افزایش قیمت مواد نفتی و خور‌اکی شده است.