وزارت دفاع: میزان کمک تجهیزاتی امریکا به ارتش معلوم نیست

اطلاعات روز: وزارت دفاع ملی از پیش‌نهاد نیازمندهای ارگان‌های امنیتی به امریکا خبر داده و اعلام کرده است که هنوز مشخص نیست امریکا چه ‌مقدار تجهیزات خود را در اختیار نیروهای امنیتی قرار می‌دهد. این اظهارات را دیروز جنرال افضل امان، رییس اوپراسیون این وزارت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بیان کرده است.

چند روز پیش گزارش‌هایی به نشر رسیدند که امریکا قصد دارد مقدار‌ی از تجهیزات نظامی خود از افغانستان را به اوکراین و هم‌چنان کویت (برای مبارزه با گروه داعش) انتقال دهد. اما آقای امان می‌گوید که نیازمندی‌های نیروهای امنیتی کشور بارها به امریکا پیش‌نهاد شده و نیروهای خارجی در کشور به رهبری امریکا کاملاً از این مسئله آگاهی دارند.

به گفته‌ی او، حال این مسئله مربوط به نیروهای خارجی به رهبری امریکا می‌شود که چه مقدار تجهیزاتش را در اختیار نیروهای امنیتی کشور قرار می‌دهند. گفته می‌شود که رییس جمهور اشرف غنی در سفرش به واشنگتن، در این مورد با باراک اوباما و برخی از مقام‌های دیگر امریکا گفت‌و‌گو می‌کند.

مأموریت نظامی نیروهای خارجی در کشور چند روز پیش پایان یافت و قرار است در روزهای آینده مأموریت مشوره‌‌دهی و آموزشی این نیروها آغاز شود. با پایان مأموریت جنگی ناتو، مسئولیت تمام عملیات علیه شورشیان طالب به نیروهای امنیتی واگذار شد و در حال حاضر این نیروها در شماری از ولایت‌ها با طالبان درگیرند.

اما نیروهای امنیتی با کمبود تجهیز و سلاح‌های سنگین، از جمله هواپیماهای جنگی مواجه‌اند. با این‌حال، شماری از کارشناسان مسایل نظامی می‌گویند که نیروهای امنیتی بیش از هر زمانی به تجهیزات پیشرفته نظامی نیازمند هستند. به باور آنان، حکومت باید امریکا را قناعنت دهد تا تجهیزات نظامی‌اش از فغانستان را به کشورهای دیگر انتقال ندهد.