امریکا: افغانستان و پاکستان برای بهبود روابط‌شان اقدام جدی کنند

اطلاعات روز: امریکا از سران افغانستان و پاکستان خواسته است که براى بهبود روابط و افزايش همکارى‌های‌شان اقدام‌های جدی را روی دست گیرند. امریکا تأکید دارد که روابط پر‌چالش افغانستان و پاکستان ثبات منطقه را با خطر مواجه می‌کند. امریکا هم‌چنان ابراز‌ امیدواری کرده که اشرف غنی فصل تازه‌‌ای از روابط را با پاکستان برقرار کند.

در گزارش شش ماهه‌ی وزارت دفاع امريکا که به روز سه‌شنبه هفته‌ی روان به گانگرس ارائه شده، آمده است که طالبان مستقر در مناطق سرحدی پاکستان هنوز برای انجام حملات انتحاری و انفجاری وارد خاک افغانستان می‌شوند. گزارش یاد شده در مورد وضعیت امنيت افغانستان ترتیب و تهیه شده است.

در این گزار‌ش آمده است، پاکستان به‌خاطر حفظ منافع خود در افغانستان و جلوگيرى از افزايش قدرت نظامى هند، از گروه‌های تندور حمایت می‌کند. بر اساس گزارش، حکومت پاکستان هنوز از گروه‌های تندرو علیه افغانستان و هند استفاده می‌کند که این کار ثبات تمام منطقه را با خطر مواجه کرده است.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد نشر این گزارش واکنش نشان نداده است؛ اما همواره گزارش‌های مبنی بر حمایتش از گروه‌های تروریستی علیه افغانستان را رد کرده است. اما مقام‌های حکومتی بارها گفته‌اند، لانه‌های تروریزم در پاکستان است و از آن‌جا علیه افغانستان تجهیز و تمویل می‌شوند.

بر علاوه‌ی این، پاکستان از چند سال بدین‌سو حملات موشکی و راکتی را بر مناطق شرقی کشور انجام می‌دهد که تا کنون این حملات تلفات زیاد جانی را به‌دنبال داشته‌اند. قرار است رییس جمهور کشور برای بهبود روابط دو کشور در آینده‌ی نزدیک به پاکستان سفر کند. امریکا ابراز امیدواری کرد که اشرف غنى وضعیت پرچالش دو کشور را تغییر دهد.